معافیت از سربازی به سبب بیماری پدر

جام جم آنلاین: براساس ماده ۲۳ فصل دوم آیین‌نامه معاینه و معافیت مشمولان نظام وظیفه اگر پدر دچار بیماری یا نقص عضو باشد (که طی ۴۹ بند در آیین‌نامه مذکور شرح داده شده)، شورای پزشکی به سبب نیاز به مراقبت و نگهداری از پدر، مشمول مورد نظر را از انجام خدمت وظیفه معاف اعلام می‌کند.

اگر در سن و سال مشمولیت قرار دارید، خوب است برخی از آن موارد را بدانید: بدخیمی‌های دستگاه‌های بدن که باعث ناتوانی یا از کارافتادگی فرد شده باشد و براساس تائید مراجع دارای صلاحیت به عنوان پیشرفته و مقاوم به درمان اعلام شود.

تومورها و ادنوپاتی‌های مزمن و غیرقابل درمان مدیاستن که با فشار بر مدیاستن همراه شده باشد. (سرطان‌های محدود و قابل درمان از شمول آن خارج است) جذام واگیردار که به تشخیص متخصصان پوستی و بویژه تائید مراکز مبارزه با این بیماری در مرحله ایزوله بیمار قرار داشته باشد.

مبتلایان به سل فعال و منجر به از کارافتادگی، سیفلیس‌های عصبی یا قلبی و عروقی شدید یا استخوانی همراه با ضایعات انهدامی در استخوان و مفاصل.

انواع نوروپاتی‌ها و میوپاتی‌های پیشرفته اولیه و ثانویه منجر به ناتوانی یا اشکال در حرکت و ایستایی فرد. فلج اندام فوقانی یا تحتانی منجر به ناتوانی در اعمال موازنه.صرع‌های مقاوم به درمان. پارکینسون پیشرفته.

بیماری‌های منجر به ضایعات عروقی ـ مغزی همراه با علائم ناتوانی. اعمال جراحی مغزی به گونه‌ای که سبب پیش آمدن عوارض عصبی یا روانی شدید پس از عمل جراحی شده باشد. بیماری‌های مزمن و انسداد شدید ریه.

دیابت شیرین مزمن و مقاوم به درمان که عوارض چشمی، عصبی و کلیوی پیشرفته‌ای همراه آورده باشد. چاقی مفرط به گونه‌ای که وزن به ۸۰ درصد یا بالاتر از بی‌ام‌آی ۴۰ رسیده باشد.

نارسایی‌های مزمن کلیوی و کبدی همراه با عوارض.

التهابات کهنه روده‌ای غیرقابل درمان و همراه با عوارض گوارشی. برخی بیماری‌های مقاوم به درمان یا جراحی‌های مثانه مثل فیستول به رکتوم یا حذف کامل مثانه.

پیوند یا برداشتن دو کلیه یا یک کلیه به صورتی که عملکرد کلیه دیگر مختل شود. کری و لالی توامان پدر.

نارسایی‌های قلبی پیشرفته با علائم واضح بالینی یا ناشی از پیوند عروق کرونر و تعویض دریچه‌های قلبی و گذاشتن پین‌میکرهای دائمی.

بیماری‌های ناتوان‌کننده و مقاوم به درمان پوستی. ابتلا به انواع کاردیومیوپاتی. قرار داشتن فرد در کلاس‌های سه و چهار تنگی نفس.

ضعف شدید جسمانی و نواقص کاهنده توانایی فرد به طوری که عملا بدون کمک دیگران در انجام کارهای خود نـــاتوان شده، به مراقبت شخص دیگری نیاز داشته باشد.

رشید حسام – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. آرش:

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    پدر من۵۷ سالشه و عمل قلب باز داشتن و از پاهاشون رگ برداری شده و به قلبشون پیوند زده شده…من تنها فرزند ذکور بالای ۱۸ ساله خانواده ام و در مقطع فوق لیسانس مشغول تحصیل میباشم…درصورت اقدام به گرفتن پایان خدمت(توسط قانون کفالت پدر از کار افتادنه)؛ آیا موفق خواهم شد؟
    با تشکر از زحماتتان

  2. احمدرضا:

    با سلام
    لطفا منو راهنمایی کنین
    پدر من قند خونش ۴۰۰ و چشمش آب مروارید آورده عمل کرده و نارسایی کلیه هم داره سنش هم ۷۳ هست آیا من میتونم معاف بشم؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.