معاون وزیر علوم پیشنهاد داد: تجمیع دانشگاه‌های صنعتی پایتخت

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

IMG_7715_jpg.jpg

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد تجمیع چهار دانشگاه‌ صنعتی دولتی تهران برای ایجاد یک دانشگاه صنعتی بزرگ را ارایه نمود.

به گزارش تفسیری خبرنگار دانشگاهی ایسنا، دکتر حسین نادری منش صبح امروز در همایش دو روزه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی که در محل دانشگاه شیخ iبهایی اصفهان برگزار شد، با اشاره iبه تجمیع دو دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران و ارتقای رتبه بین المللی این دانشگاه گفت: در حال حاضر در تهران نیز حاوی چهار دانشگاه‌ صنعتی دولتی (شریف، امیر کبیر، علم و صنعت و خواجه نصیر) هستیم که عقل حکم می‌کند همهی این دانشگاه‌ها یکجا جمع شود تا یک دانشگاه صنعتی بزرگ داشته باشیم که در این بحث می‌توان بحث بازسازی ساختاری حتی در دانشگاه‌های دولتی نیز انجام گیرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در آزمون سراسری امسال ۹۰۰ هزار داوطلب داشتیم در حالیکه تعداد صندلی‌های کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها ۱٫۵ میلیون نفر بود، گفت: با توجه iبه اینکه از ۹۰۰ هزار داوطلب کنکور سراسری، ۴۶۰ هزار نفر مربوط iبه داوطلبان آموزش و پرورش می باشند.

نادری منش افزود: با توجه iبه آمار ذکر شده برای هر یک داوطلب سه صندلی خالی وجود دارد. قابل ذکر است که ۴۶۰ داوطلب آموزش و پرورش با لحاظ پشت کنکوری‌ها ۹۰۰ هزار نفر را iبه خود اختصاص می‌دهند.

ظرفیت آموزش عالی باید با مدیریت ساماندهی شود

وی با اشاره iبه ضرورت تبدیل دانش iبه فناوری، گفت: شاخص ارزیابی، تعداد اشخاص حاوی مدرک‌دار نمی باش بلکه باید ملاحظه شود که چه میزان از اشخاصی که حاوی مدرک می باشند توانسته‌اند اقدام مثبتی را انجام دهند. همچنین نباید تنها یک سری مدرک iبه اشخاص دهیم تا آنها فقط طلبکار شوند بلکه ظرفیت آموزش عالی باید با مدیریت iبهینه هدایت شود.

در شاخص جمعیت دانشجویی از برنامه جلوتریم

وی همچنین با اشاره iبه بحث ظرفیت سازی در برنامه پنجم توسعه برای داوطلبان ۱۸ تا ۲۴ سال، گفت: در حال حاضر ما حاوی ۱۲ میلیون جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال هستیم که این جمعیت تا پنج سال آینده iبه ۹ میلیون نفر کاهش می‌یابد، بنابراین در حال حاضر از نظر میزان جمعیت دانشجویی از برنامه پنجم توسعه جلوتر نیز هستیم.

مازندران حاوی بیشتری موسسه غیرانتفاعی

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر حاوی ۳۴۰ موسسه غیر انتفاعی هستیم، گفت: بر این اساس استان‌های مازندران با حدود ۴۴ موسسه، اصفهان با ۳۴ موسسه، خراسان رضوی با ۲۲ موسسه، تهران با ۱۶ موسسه و آذربایجان نیز با ۱۶ موسسه iبه ترتیب بیشترین تعداد موسسات غیر انتفاعی را در خود جای می‌دهند.

تجمیع موسسات غیرانتفاعی یک ضرورت است

وی با بیان اینکه در بحث بودجه دانشگاه‌های غیر انتفاعی، دانشگاه‌ها نمی‌توانند تنها با شهریه فعالیت خود را ادامه دهند، گفت: باید بحث تجمیع غیر‌انتفاعی‌های کوچک را داشته باشیم و یا اینکه دانشگاه‌ها با همین شرایط موجود فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

تعیین شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی بر مبنای رتبه موسسه

نادری منش با اشاره iبه بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیر انتفاعی گفت: در نظر داریم که موسسات را iبه پنج گروه رتبه‌بندی کنیم و شهریه‌ای که این موسسات از دانشجویان دریافت می‌کنند بر اساس این رتبه بندی‌ها خواهد بود.

وی خاطر نشان نمود: در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت دانشجویان کشور در موسسات غیر انتفاعی تحصیل می‌کنند که این جمعیت با توجه iبه کاهش اشخاص ۱۸ ساله ما در سالهای آینده کمتر خواهد شد.

ظرفیت‌ پیام نور و کارشناسی دانشگاه‌های دولتی قفل شد

وی با اشاره iبه قفل نمودن ظرفیت‌هایی همچون پیام نور و مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی، گفت: طبق برنامه باید در دانشگاه‌های دولتی ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی را افزایش دهیم و همچنین در بحث پیام نور نیز افزایش ظرفیت نداریم و تنها در بعضی مصوبات استانی که طی سالهای پیش تصویب شده است بررسی‌هایی انجام می‌شود.

نسبت نامناسب استاد iبه دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی

وی با تاکید بر بحث جذب استاد در دانشگاه‌های غیر انتفاعی و چالش موجود در این زمینه گفت: در حال حاضر نسبت استاد iبه دانشجو در دانشگاه‌های دولتی یک iبه بیست است و در دانشگاه‌های غیر انتفاعی یک iبه ۳۰ تا یک iبه ۴۰ در نظر گرفته شده است اما بعضی مجموعه‌های غیر انتفاعی نسبت استاد iبه دانشجویشان یک iبه ۸۰ و یا یک iبه ۱۰۰ است که با این روند در واقع حق دانشجو ضایع می‌شود.

نادر منش در خاتمه خطاب iبه دانشگاه‌های غیر انتفاعی پیشنهاد نمود که کمیته‌ای با نمایندگی تعدادی از دانشگاه‌های غیر انتفاعی برای بررسی مشکلات این دانشگاه‌ها در وزارت علوم شکل گیرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.