معماری مهم ترین هنر ایران در دوره اسلامی است

دوشنبه ۲۲ خرداد – ۰۵:۲۶:۳۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

کامران افشار نادری در همایش معماری و هنر عنوان کرد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- کامران افشار نادری -استاد دانشگاه در رشته معماری- در همایش معماری و هنر که یکشنبه ۲۱ خرداد در حوزه هنری برگزار شد مشکل معماری را در عدم درک آن در باور عمومی دانست.
به گزارش خبرگزاری آریا، افشار نادری در همایش معماری و هنر گفت: ما امروز باید در معماری مسئله ای را مطرح کنیم که حل شده است اما حل شدن یک موضوع یک مورد است و اینکه آنرا بشکافیم و چند بعدی به آن نگاه کنیم مسله دیگری است،  مشکل بزرگی که هم اکنون با آن روبرو هستیم و آقای مومنی به آن اشاره کردند مظلوم بودن هنر معماری است و این مشکل مربوط به باور عمومی است ، که مشکل ساز شده است.
وی با بیان این که هنر به طور درست درک نشده است، گفت: مردم معماری را مانند یک پروژه و پازل می بینند که باید قطعات آن کنار یکدیگر چیده شود و مانند جرقه از روح هنرمند نمی بینند و همین نگاه ما را دچار تناقضات می کند، هنر معماری مانند تنفس است اما مردم و جامعه معماری را یک کار ، شغل و پیشه و حرفه می پندارند.
اوادامه داد: برآوردن نیاز های شخصی و اصلی نگاهی است که مردمان ما به معماری دارند در صورتی که معماری هنری فراتر است ، یک اثر هنری ارزش خود را از نام مولف کسب می کند اما معماری در نگاه مردم بر حسب متر مربع و ارزش مالی است و نوعی نگاه کمی به این هنر کیفی وجود دارد.
این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مهمترین هنر های ایران به خصوص در دوره اسلامی معماری است که به عنوان بزرگترین هنر در دنیا شناخته می شود ، یک شهر با مجموعه ای از آثار معماری فاخر خود یک اثر هنری در مقیاس های بزرگ است و با زندگی مردمان آن شهر در آمیخته است و معماری زمانی تبدیل بک شی و جسم می شود و از حالت روحانی خود خارج می شود که عنصر تفکر را از وجود آن حذف کنیم.
او در ادامه و با اشاره به عنصر تفکر در هنر معماری گفت: دست رنج، مفهوم انسانی است و محصول کار انسان و این نگاه باعث شده است که به عنصر تفکر دقت نشود و باعث شود معنای معماری کمی در اذهان کمرنگ شود.
این استاد دانشگاه همچنین با ذکر این نکته که برای موفقیت در آینده معماری نیاز به تغییر وجود دارد، افزود: با نگاهی به معماری شهر اصفهان و تمهیداتی که در آن اندیشده شده است می توان درک کرد که علت موفقیت شهر اصفهان باغ – شهر بودن آن است و برای این امر از معماران باغ بهره بردند. نیاز های جدید به فنون جدید نیازمند است  و نمی توان با روش های سنتی به  آن رسید.
نادری در بخش دیگری از سخان خود گفت: هنر ها بیان کننده یک دوره هستند و ما با خلق یک اثر معماری که اصول هنری در آن رعایت شده باشد یادگار و یک اثر هنری ماندگار به نسل بعد انتقال خواهیم داد ، در دوره های شکوفایی معماری و هنری ، هنرمندان و نقاشان و مجسمه سازها و طراحان صنعتی با یکدیگر رابطه ای حسنه و تعاملی داشته اند.
وی در پایان سخنانش یاد آور شد: کار و نظر حوزه هنری در این زمینه  باعث انسجام و در برگیری تمامی اندیشه ها و گرایشات فکری در زمینه معماری می شود که زمینه ساز پیشرفت خواهد شد و حوزه هنری می تواند نقش تعیین کننده ای در آینده هنر معماری داشته باشد و بسیار خوشحال و خرسندیم که این نهاد در زمینه معماری ایرانی – اسلامی پیش قدم شده است.

 

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۱۱۷۲۶۳۶۶۸۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.