معماری اصیل ایرانی اسلامی در فضاهای مذهبی کشور احیاء می شود

۰۸م آذر ،

معاون میراث فرهنگی با تاکید بر مرمت ۶۰۰ مسجد جامع تاریخی:

تداوم معماری اصیل ایرانی اسلامی در ایجاد فضاهای مذهبی با حفاظت،احیا و مرمت ۶۰۰ مسجد جامع تاریخی در سطح کشور محقق می شود.

به گزارشممتازنیوز، مسعود علویان صدر معاون میراث فرهنگی کشور با بیان این موضوع گفت: این سیاست که از سال قبل به عنوان یکی از اولویتهای کاری در دستور کارسازمان قرار گرفت حرکتی انقلابی برای احیا فضاهایی بودکه ارتباط مستقیم با مفاهیم معنوی در جامعه دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  او با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی با پیگیری مرمت مساجد تاریخی و بقاع متبرکه به دنبال ایجاد جهشی ملموس در این حوزه در سطح کشور است گفت: در راستای سیاستهای سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مبنی بر حفاظت،احیا و مرمت اماکن مذهبی، مرمت ۶۰۰ مسجد جامع تاریخی در سطح کشور به اجرا در آمد.
اوبا اشاره به سیاست دیگر سازمان در زمینه مرمت مساجد جامع تاریخی کشور ادامه داد: کاملترین ، جامع ترین و شاخص ترین الگوی معماری ایرانی در مساجد جامع نهفته است و اگر ما بتوانیم این شاخص های الگویی را برجسته و حفاظت کنیم در تداوم ایجاد فضاهای مذهبی با تکیه بر معماری اصیل ایرانی اسلامی رویکرد جدیدی را ایجاد خواهیم کرد.
معاون میراث فرهنگی کشور همچنین خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه امسال افتخار ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان را داشتیم درصدد هستیم نسبت به مرمت،حفاظت و احیا مساجد ایرانی اقدام کنیم تا در قالب پرونده الحاقی  برای ارسال به یونسکو آماده شود.
معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه مساجد جامع تاریخی بایدبه عنوان الگوی معماری اصیل ایرانی اسلامی در ساخت بناهای مذهبی جدید مورد توجه قرار گیرد یادآور شد: مساجدی که در حال حاضر ساخته می شود فاقد شاخصه های  معماری اصیل ایرانی اسلامی است  از این رو سازمان میراث فرهنگی بر اساس سیاستهای  خود نظارت بر ساخت مساجد  را در قالب گنجاندن مفاهیم ارزشی در دستور کار دارد.
تبیین مولفه های اصلی در فرآیند ایجاد فضاهای مذهبی سیاست دیگر سازمان میراث فرهنگی در روند حفاظت،احیا و مرمت مساجد جامع تاریخی و بقاع متبرکه است که علویان صدر به آن اشاره کرد و گفت: در این سیاست به دنبال شناخت و تداوم مولفه های هویت ساز معماری ایرانی اسلامی  و همچنین دمیدن روح ارزشهای ایرانی اسلامی در بناهای جدید مذهبی هستیم.
او در پایان گفت: احیاء هویت معماری ایرانی اسلامی در مساجد و بقاع متبرکه و تداوم اندیشه های برگرفته از ارزشهای ناب و اصیل فرهنگی در ایجاد فضاهای مذهبی یکی دیگر از سیاستهای سازمان میراث فرهنگی است./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.