‘مناطق آزاد’ کلید توسعه کشور

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، مناطق آزاد در دنیا دارای قدمتی بسیار طولانی هستند، از بندر پیرائوس در یونان باستان گرفته تا مناطق آزاد امروزی در سنگاپور، سانتاکروز و هنگ کنگ.

مناطق آزاد تجاری – صنعتی از قابلیت توسعه قابل توجهی برخوردارند، به طوریکه، مناطقی مانند چابهار، قشم، اروند و کیش؛ قبل از تبدیل شدن به منطقه آزاد، ظرفیت های بالقوه و بکری داشتند که با وضع قوانین خاص و تسهیل کننده برای جذب سرمایه گذاری ، ایجاد اشتغال، جذب تکنولوژی پیشرفته، صادرات و احداث زیرساخت ها، بالفعل شدند.

در حقیقت، مناطق آزاد به عنوان ابزاری برای هم پیوندی با اقتصاد جهانی و تمرین جهانی سازی برای اقتصاد کشور تلقی می شوند، تا براساس قوانین خاص این مناطق و تسهیل در امر تولید و تجارت، این تمرین، محقق شود.

گرچه به گفته کارشناسان؛ مناطق آزاد بر اساس رسالت خویش، مناطق موفق در امر صادرات و به بیان بهتر، پردازش صادرات نبوده اند؛ اما اکنون بیش از هر زمان دیگری مناطق آزاد کشور به دلیل توجه و اطلاع رسانی موثر، مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته اند.

بر اساس تعریف اسناد و مدارک یونیدو و صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، منطقه آزاد در یک کشور؛ منطقه ای برای تسهیل و توسعه صادرات و جذب سرمایه های خارجی محسوب می شود.

درحال حاضر، قانون مناطق آزاد، جذب سرمایه های خارجی را مورد تضمین و حمایت قرار داده و امکان مبادلات ارزی، ارایه خدمات بانکی و بیمه پیشرفته را برای سرمایه گذاران میسر کرده است.

مناطق آزاد ایران، با برخورداری از ظرفیت ها، تسهیلات ویژه و امتیازات قانونی، بستر مناسبی را برای جذب سرمایه ها به ویژه سرمایه گذاری خارجی فراهم کرده است، به نحوی که شناساندن مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری یکی از اولویت های این مناطق به شمار می رود.

جذب سرمایه های خارجی برای رونق بخش تولید، افزایش درآمد عمومی، اشتغالزایی، ورود فناوری های جدید، آموزش نیروی انسانی از جمله عواملی هستند که می توانند به رشد و توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور شتاب بخشند.

دسترسی به بازار نیز امتیازی اساسی به شمار می رود، به طوریکه وجود یک بازار پرمصرف می تواند زمینه مناسبی برای رشد سرمایه گذاری با هدف صادرات ایجاد کند.

به گفته ی کارشناسان ، تولید و تجارت دو جزء جدایی ناپذیر فعالیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند،اگریکی از این بخش ها با مشکل مواجه شود،به روند فعالیت بخش دیگر لطمه وارد خواهد کرد. لذا تمرکز بر فعالیت های تولیدی در کنار ایجاد صادرات قدرتمند کالاهای تولید داخل از جمله برنامه های مورد توجه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور است.

کارشناسان اقتصادی براین باورند که برای حمایت از سرمایه، باید به پروژه های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توجه جدی داشت.به طور مثال با تکمیل زیرساخت های عمرانی به ویژه پروژه های ملی نظیر پل خلیج فارس و اتصال راه آهن چابهار به راه آهن سراسری، علاوه بر ایجاد اشتغال و بالابردن ظرفیت های کار در مناطق آزاد، به افزایش تولید ملی در کشور کمک بسیاری خواهد شد.

سرمایه گذاران در مناطق آزاد ایران از کشورهای متعددی مشغول فعالیت هستند،به طوریکه در منطقه آزاد ارس بیشتر تجار و صنعتگران ترکیه و کشورهای آسیای میانه حضور دارند. با اضافه شدن منطقه آزاد تازه تاسیس ماکو ظرفیت های بازرگانی، تجاری و صنعتی با کشور ترکیه افزایش چشمگیری خواهد داشت و با توجه به نزدیکی با گمرک بازرگان، این منطقه یکی از مراکز مهم ترانزیت و حمل و نقل کالا در کشور محسوب می شود.

در منطقه آزاد اروند، شرایط مناسب فعالیت برای بازرگانان عراقی و کویتی فراهم است.

در منطقه آزاد انزلی بازرگانان چینی و ایتالیایی فعال هستند. چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور فرصت مطلوبی برای سرمایه گذارانی از کشورهای آسیای میانه، هند، افغانستان و پاکستان فراهم کرده است و در مناطق آزاد کیش و قشم نیز تاجر و تولیدکنندگانی از کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی؛ فعالیت دارند.

کیش نیز به عنوان قطب گردشگری کشور به خوبی این صنعت را پرورانده و پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه دارد. قشم علاوه بر تقویت صنایع نفت و گاز و انرژی در کنار کیش، طی سالیان اخیر فعالیت های قابل توجه و گسترده ای در جذب گردشگر داشته است.

در نتیجه؛ رشد صنعت، تجارت و گردشگری در گرو جذب سرمایه های داخلی و خارجی است و نفوذ در بازارهای هدف بین المللی تنها از طریق معرفی موثر فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میسر است که با بهبود شاخص های جهانی سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و تدوین و اصلاح مقررات و اعتماد بیشتر به این مناطق، می توانیم زمینه توسعه در کشور را فراهم کنیم.

اقتصام** ۱۰۷۰**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۳۴۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.