موسیقی فیلم‌های ایرانی با استانداردهای جهانی فاصله دارد

‘سعید ذهنی’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: کارگردانان فعال کشورمان باید با ارتقای نگرش و آگاهی، به نقش موسیقی در آثار خود توجه بیشتری داشته باشند چرا که در سینمای امروز جهان، موسیقی به عنوان عنصری تاثیرگذار در بیان مضمون و داشته های فیلم به مخاطب مورد توجه است.

وی گفت:هیچ جایگاهی برای آموزش موسیقی فیلم در دانشگاهها و مراکز علمی به صورت آکادمیک در نظر گرفته نشده و دانشجویان تنها چند واحد درسی کوتاه که هیچ داشته ای برایشان ندارد را سپری می کنند، این مهم را می توان عمده ترین دلیل آهنگسازی تجربی در حوزه موسیقی فیلم‌های ایرانی برشمرد چرا که یک علاقه مند به فعالیت در این حوزه هیچ گزینه ای برای یادگیری اصول آهنگسازی موسیقی فیلم به صورت آکادمیک را پیش رو ندارد.

ذهنی ادامه داد: البته تعداد انگشت شماری نیز با اشراف به علوم آکادمیک آهنگسازی می کنند ، اما باید در نظر داشت که ساخت موسیقی فیلم تنها با استفاده از تجربه و اطلاعات آهنگسازی میسر نیست و گذراندن آموزش های گسترده مربوط به هنرهای بصری رشته تخصصی موسیقی فیلم را می طلبد تا در پی آن آهنگساز بتواند با دانش خود موسیقی سطح بالا و همراه با فیلم را خلق کند.

ذهنی یادآور شد: نبود مدرس متخصص در رشته موسیقی فیلم نیز از جمله عوامل پیشرفت کند این حوزه از موسیقی در ایران است که امید آن می رود با تاسیس دپارتمان تخصصی موسیقی فیلم در دانشگاهها و مراکز آکادمیک راه برای تحصیل علاقه مندان و فعالان در این عرصه هموار شود.

این آهنگساز افزود: برای مثال سینمای ایران در سال‌های اخیر پیشرفت محسوسی در حوزه های بازیگری و کارگردانی در عرصه های بین المللی داشته است و جای تاسف دارد که موسیقی فیلم‌های ایرانی آنگونه که باید نتوانسته اند همراه با عرصه های مذکور قابیلت‌های خود را به جهانیان معرفی کند که مهمترین دلیل آن فاصله استانداردها در عرصه موسیقی فیلم ایران و جهان است.

ذهنی گفت: درهمان آغاز تولد هنر سینما در ایران کارگردان‌ها از موسیقی های انتخابی برای فیلم های خود استفاده می کردند که همین امر سبب شد جایگاه ویژه ای برای موسیقی فیلم در نظر گرفته نشود و این عرصه به صورت غیر مستقل به فعالیت خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: با مشاهده فیلم های تولیدی قبل از انقلاب این مهم به وضوح مشاهده می شود ، هیچ هماهنگی در بین موسیقی انتخابی فیلم ها از سوی کارگردان‌ها وجود ندارد به طوری که سمفونی ۵ بتهوون پس از چند دقیقه بخش موسیقی کوچه بازای ایرانی به گوش می رسد.

ذهنی با بیان اینکه کارگردان‌ها باید نگرش خود نسبت به جایگاه موسیقی در آثارشان را تغییر دهند افزود : کارکرد موسیقی در فیلم های ایرانی منحصر شده به لحظات دراماتیک، این نوع استفاده با جایگاه اصلی موسیقی در فیلم های سطح بالای امروز که وظیفه همراهی با مضمون و بیان حس لحظات فیلم را بر عهده دارد در تضاد است.

این فعال حوزه موسیقی فیلم افزود:اغلب موسیقی فیلم های ایرانی قبل از شروع فیلم ساخته می شوند و آهنگسازان تم‌های از پیش ساخته شده را برای استفاده در اختیار کارگردانان قرار می دهند که در نتیجه استفاده از این نوع موسیقی ناهماهنگی و نبود ارتباط بین فیلم و موسیقی را در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد : ساخت موسیقی فیلم های معتبر جهان در زمان شروع فیلمبرداری آغاز می شوند و آهنگساز با قرار گرفتن در مرحله های مختلف تولید فیلم موسیقی خود را تولید می کند.

وی خاطر نشان کرد: نبود امکانات تولید موسیقی در حوزه های گوناگون از جمله صدابرداری، امکانات ضبط استاندارد استودیویی و کمبود نوازندگان توانای سازهای آکوستیک را می توان عمده ترین دلایل ضعف این حوزه در ایران برشمرد.

فراهنگ ** ۹۲۵۲**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۲۷۱۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.