میرکوهی : قانون ملاک تعیین میزان مهریه است

یکشنبه ۲۵ تیر – ۰۶:۳۱:۱۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – معاون پارلمانی وزیر دادگستری در واکنش به اظهار نظر رئیس ستاد دیه کشور مبنی بر ثبت تنها ۱۴ سکه در دفترخانه‌ها، گفت: این یک اظهار نظر شخصی است و مجبورکردن دفاترازدواج و طلاق به ثبت نکردن بیش از۱۴سکه برای مهریه خلاف قانون اساسی به شمار می رود.
به گزارش خبرگزاری آریا ، عبدالعلی میرکوهی در واکنش به اظهار نظر رئیس ستاد دیه کشور مبنی بر اینکه باید دفترخانه‌ها را مجبور کرد تا مهریه‌های بالای ۱۴ سکه را ثبت نکنند، تصریح کرد: طبق مواد لایحه حمایت از خانواده که در شورای نگهبان مراحل نهایی شدن را طی می‌کند؛ تنها مهریه بالای ۱۱۰ سکه را شامل اجرای قانون محکومیت‌های مالی نمی داند.
معاون پارلمانی وزیر دادگستری ادامه داد: با تصویب لایحه حمایت از خانواده و ابلاغ آن، تنها ۱۱۰ سکه معیاراست؛ زیرا قانون این میزان را در نظر گرفته و کسی هم‌ نمی‌تواند آن را تغییر دهد.
وی با مد نظر قرار دادن عملکرد دفاتر ازدواج و طلاق افزود: ثبت تنها ۱۴ سکه در دفتر‌خانه‌ها منع قانونی دارد و اظهار نظر رئیس ستاد دیه اظهار نظر شخصی است و مجبورکردن دفاترازدواج وطلاق به ثبت نکردن بیش از۱۴سکه برای مهریه خلاف قانون اساسی است. معاون پارلمانی وزیر دادگستری تاکید کرد: وی تنها پیشنهادی را مطرح کرده است که این پیشنهاد باید در مجلس بررسی و تصویب شود که در صورت بررسی، زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. منع قانونی برای میزان تعیین مهریه وجود ندارد 
میرکوهی گفت: بنابراین قانون تا ۱۱۰ سکه را مشمول قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی کرده است و اگر آن را نپردازد فرد به زندان خواهد رفت.
این مقام مسئول یادآور شد: خانواده‌ها و زوجین می‌توانند حتی بیش از این مقدار هم برای مهریه تعیین کنند و منع قانونی برای میزان تعیین مهریه وجود ندارد؛ اما مهریه بالای ۱۱۰ تا شامل ضمانت‌های قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی نمی‌شود و مرد تنها به زن بدهکار می‌شود.
وی بیان کرد: اگرهم مرد توانایی بالای مالی داشته باشد؛ مجبور به پرداخت مهریه کامل خواهد شد حتی اگر تعداد مهریه ۵۰۰ هزار سکه باشد. ابلاغ آیین‌نامه آزادی زندانیان معسر در پرداخت مهریه از سوی رئیس قوه قضاییه
چندی پیش رئیس قوه قضاییه از ابلاغ آیین‌نامه آزادی زندانیان معسر در پرداخت مهریه خبر داد تا به موجب آن افرادی که درپرداخت مهریه معسر هستند یا در معسر بودن یا نبودن آنان تردید وجود دارد؛ به زندان نخواهند رفت.
در همین ارتباط، اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور با بیان اینکه ۱۱۰ سکه هم برای مهریه زیاد است، گفت: باید دفترخانه ها را مجبور کرد تا مهریه های بالای ۱۴ سکه را ثبت نکنند.
وی با بیان اینکه دستور رئیس قوه قضائیه برای آزادی زندانیان مهریه و مبحث اعسار بسیار پسندیده بود اعلام کرد: این طرح خوبی است و امیدوارم بزودی ابلاغ شود اما باید تلاش کنیم <<ضرب المثل مهریه را کی داده و کی گرفته>> از زبان خانواده‌های ایرانی برچیده شود.
وی افزود: در دو سال گذشته حدود ۲۰ هزار کانون خانواده به دلیل شکایت زوجه علیه زوج برای دریافت مهریه از هم پاشیده و این آمار هر روز در حال افزایش است. به نظر من قبل از این کارها باید فرهنگ مهریه  را درست کرد. ما ۴ سال است که در تلاشیم این موضوع را فرهنگ سازی کنیم و در مجلس هم تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۵۱۸۳۱۱۸۱۴۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.