میکروب‌هایی که در نتیجه درمان با “آنتی بیوتیک‌ها” ایجاد می‌شوند

اردیبهشت ۱۴۰۳

بر اساس مطالعات انجام شده، درمان آنتی‌بیوتیک‌های نامناسب و تجویز غیر منطقی دارو، سبب عمده‌ای در بروز مقاومت‌های آنتی بیوتیکی و ایجاد میکروب‌های مقاوم به درمان است.

محمودرضا شاه بهرامی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری‌های عفونی به عنوان یکی از مهمترین عوامل ابتلا، ناتوانی، مرگ و میر و سال‌های عمر از دست رفته مطرح است و هزینه‌های سنگینی را به جوامع تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه انتشار یافتن میکرو ارگانیسم‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها نقش عمده‌ای در افزایش عوارض و مشکلات ناشی از بیماری‌های عفونی داشته است، تصریح کرد: عوامل متعددی در مقاومت عوامل میکروبی نسبت به داروها نقش دارند که مصرف نابه‌‌جا و غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله مهمترین این عوامل است.

شاه بهرامی تأکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، درمان با آنتی بیوتیک‌های نامناسب و تجویز غیرمنطقی دارد، سبب عمده‌ای در بروز مقاومت‌های آنتی بیوتیکی و ایجاد میکروب‌های مقاوم به درمان است.

وی افزود: متأسفانه مصرف بی‌رویه و غیر منطقی آنتی‌ بیوتیک‌ها به اندازه‌ای بالا است که ممکن است در آینده نه چندان دور، میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در مقابل اغلب آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند.

شاه بهرامی گفت: حتی ممکن است به دوران قبل از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها برگردیم که در این صورت ابتلا به یک سرماخوردگی ساده نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حیات انسان را تهدید کند.

وی با بیان اینکه باید در مصرف، تجویز و توزیع آنتی‌بیوتیک‌ها تدابیر کنترلی و نظارتی بیشتری صورت گیرد، خاطرنشان کرد: آگاهی در رابطه با شایعترین میکروارگانسیم‌های ایجاد کننده عفونت و همچنین الگوی مقاومت آنتی‌بیوتیکی آنها می‌تواند در انتخاب درمان تجربی با آنتی‌بیوتیک‌های مناسب، مؤثر و ایمن کمک کننده باشد.

شاه بهرامی یادآور شد: فرهنگ و الگوی مصرف داروها در جامعه به ویژه در خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها نیز باید هر چه زودتر اصلاح شود تا از عوارض جبران ناپذیر و خطرناکی که ممکن است در آینده اصلاح شود تا از عوارض جبران ناپذیر و خطرناکی که ممکن است در آینده نزدیک گربیانگیر همه اشخاص جامعه شود، پیشگیری به عمل آید.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.