نرخ سکه و دلار در بازار شفاف نیست/ رشد غیرمنطقی سکه آتی

چکیده: یک معامله‌گر سکه آتی، اختلاف ۱۶۰ هزار تومانی سکه آتی آبان ماه با بازار نقد را غیرمنطقی خواند و گفت: افزایش‌های بیش از حد سکه آتی به نسبت سکه نقد پتانسیل ریزش بازار آتی را بیشتر می‌کند.

روز گذشته بازار آتی سکه شاهد افزایش حدود ۵ درصدی در اکثر قرارداد‌های خود بود در حالی که قیمت نقد رشد چندانی نداشت و در عین حال وضعیت نرخ دلار نیز شفاف نیست.

بر اساس این گزارش، احمد بیات معامله‌گر بازار آتی سکه در این خصوص اظهار داشت: روز گذشته قیمت‌ها در بازار آتی افزایش یافت و حتی در اواخر زمان معاملات صف خرید نیز تشکیل شد، اما در بازار نقد قیمت‌ها رشد چندانی نداشت و این باعث شد اختلاف زیادی بین قیمت سکه نقد و آتی بوجود آید.

وی ادامه داد: دلیل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار آتی، انتظارات بود، زیرا نه دلار و نه سکه نقد افزایشی نداشت و به نظر می‌رسد اگر قیمت نقدی سکه حدود ۲۰ تومان کاهش یابد سکه آتی با توجه به پتانسیلی که برای کاهش دارد حداقل ۵۰ تومان افت می‌کند.

این معامله‌گر بازار آتی سکه با اشاره به اینکه قیمت شفافی برای سکه نقد و دلار نیست، خاطر نشان کرد: حجم معاملات در بازار نقد کاهش یافته است، فاصله قیمت سکه آتی با نقد نیز بالا است و این وضعیت اصلا منطقی نیست، بنابراین با توجه به این وضعیت اگر قیمت نقدی سکه کاهش یابد، نرخ‌ها در بازار آتی کاهش چشمگیرتری را تجربه می‌کند زیرا در حال حاضر نیز افزایش‌های آن بیش از حد بازار نقد است.

وی با بیان اینکه اختلافی که در حال حاضر وجود دارد باعث می‌شود مردم سکه را از بازار نقد خریداری و در آتی بفروشند، تصریح کرد: سکه نقد روز گذشته در اوج خود به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید که اختلاف آن با سکه آبان ۱۶۰ و با سکه آتی مهر که دو روز دیگر به پایان می‌رسد ۵۰ تومان بود که منطقی نیست.

بیات در پایان گفت: اختلافی که بین سکه آتی و نقد وجود دارد باید به نحوی حل شود، بنابراین باید یا نرخ سکه آتی کاهش یابد و یا سکه نقد خود را به آتی برساند و یا اینکه هر دو با هم تغییر کند تا قیمت این متعادل شود.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.