نقد و نوشته‌های فعلی درک درستی از انقلاب اسلامی ایجاد کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدعلی‌اکبر میرجعفری، پژوهشگر و نویسنده کتاب «حرفی از جنس زمان» (تاملی در شعر انقلاب اسلامی) با بیان این مطلب افزود: در زمینه ادبیات و هنر انقلاب اسلامی کتاب‌ها و مقالات مختلفی نوشته شده و این طور نیست که بگوییم در حوزه تئوری و نظریه پردازی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

میرجعفری ادامه داد: اتفاقات قابل توجهی در زمینه نظریه‌پردازی ادبیات انقلاب افتاده و کسی که بخواهد این واقعه را بشناسد با همین آثار موجود هم می‌تواند معنا، مفهوم و گفتمان انقلاب را دریابد.

وی دهه ۶۰ را دوره پایه‌گذاری و تثبیت جریان ادبیات و شعر انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: در این ۳۰ سال به سختی می توان دوره‌ای را پربارتر و دوره‌ای را کم فروغتر خواند؛ به طور کلی در این ۳۰ سال ادبیات رشد و شکوفایی قابل قبولی داشته است.

این پژوهشگر اظهار کرد: هرجریان اجتماعی که در عالم اتفاق می‌افتد، حتی حوادثی که مخصوص یک برهه زمانی کوتاه هستند و خیلی زود فراموش می‌شوند، به دنبال خود ادبیاتی را خلق می‌کند. از این رو غیرممکن است در کشوری واقعه‌ای اتفاق بیفتد و چندین سال ذهن و زبان یک ملت را درگیر خود کند و ادبیاتی خاص این واقعه خلق نشود.

وی افزود: ادبیات انقلاب اسلامی با ایجاد یک گفتمان جدید، ضمن پرداختن صریح به حوادث دوره زمانی خاصی خود، تفکری را نیز حاکم کرد که شعر انقلاب اسلامی نامیده می‌شود.

این نویسنده و پژوهشگر در خصوص کتاب «حرفی از جنس زمان» گفت: با توجه به اینکه کتاب «حرفی از جنس زمان»؛ تاملی در شعر انقلاب اسلامی، در سال ۷۵ به چاپ سپرده شد و بعد از آن اتفاقات زیادی رخ داد، آثار زیادی به چاپ رسید و تحلیل‌های متعددی نیز صورت گرفت که فضای شعر انقلاب را بهتر به ما می‌نمایاند؛ بنابراین به نظر نمی‌آید این کتاب اکنون چهره درستی از شعر انقلاب نشان دهد، گرچه در برهه خود کتابی جمع آوری وخلق شده بود که نمود آن دوره بود. و امروز هم نیاز داریم در همین مقطع زمانی پژوهشگران به جمع‌آوری و تحلیل آثار جدیدتر بپردازند.

یادآور می‌شود علاقمندان به شرکت در دومین جشنواره شعر انقلاب در بخش‌های شعر آزاد، شعر سنتی، شعر کودک و نوجوان، مجموعه اثر و تک اثر همچنین پژوهش (بررسی شعر انقلاب اسلامی) تنها امروز ۱۰ مهرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.