نکات لازم برای ورزشکاران در دوران تعطیلات

۲۸خردادماه،

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی با بیان غیر علمی بودن دوره استراحت ورزشکاران ایرانی، گفت: در کشور ما از دوره استراحت برداشت نادرستی شده است و در دوره استراحت فعال، آنها استراحت مطلق دارند.

محمد شریعت زاده، عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهٔ تمرین‌های مورد نیاز در دوره استراحت ورزشکاران، گفت: ورزشکاران بعد از پایان فصل مسابقات خود دوره انتقال (استراحت فعال) که مدت زمان پایان مسابقات رسمی تا آغاز اولین جلسه فصل تازه است را می‌گذرانند.

او گفت: در دوره انتقال در ابتدا آماده سازی عمومی و بعد تخصصی آغاز می‌شود که در هر یک از این سازه‌ها تمرینات مخصوص صورت می‌گیرد. در آماده سازی عمومی ابتدا ارزیابی از وضعیت ورزشکاران انجام می‌شود و پایه‌ها و قابلیت‌های اولیه و ضروری ورزشکار شکل می‌گیرد و تلاش بر این است تا او به سطح مطلوب برسد و این مدت زمان می‌تواند کوتاه یا طولانی باشد.

شریعت زاده خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های آماده سازی عمومی حجم تمرینات بالا و شدت تمرینات کم است و با نزدیک شدن به زمان مسابقه از حجم تمرینات کاسته می‌شود و شدت تمرینات افزایش می یابد.

او در ادامه افزود: در دوره تخصصی، ورزشکار به تمرین تاکتیک‌های مورد نیاز مسابقات می‌پردازد. اگر تیم و ورزشکار این دوره مهم را از دست بدهند آنها مجبورند با یک بدن ناآماده مسابقات را آغاز کنند.

شریعت زاده همچنین دربارهٔ تغذیه در دوره تعطیلات، گفت: در کشور ما از استراحت بین فصل برداشت نادرست می‌شود و ورزشکار آن را استراحت مطلق تصور می‌کند و بدون هیچ تمرینی این مدت زمان را طی می‌کند، در این زمان شدت تمرین کاهش می یابد و ورزشکار انرژی بسیاری نمی‌سوزاند بنابراین دچار اضافه وزن می‌شود.

او ادامه داد: اگر ورزشکار در این دوران تمرینات خود را قطع کند، ولی برنامه غذایی را مانند دوره فعالیت ادامه دهد، کالری لازم را نمی‌تواند بسوزاند و بنابراین وزن او افزایش می یابد و به همین سبب است که اکثر ورزشکاران در آغاز فصل وزن ایده‌آل ندارند و بیشتر از همه توده‌های چربی اضافی دارند، بنابراین اصلی‌ترین نکته در دوره انتقال، تغذیه مناسب با فعالیت روزانه است تا فرد دچار تعادل انرژی مثبت نشود که آن سبب بر هم خوردن وزن متعادل می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی در ادامه، تصریح کرد: برای آماده نگه داشتن بدن بهتر است ورزشکار به ورزش‌های مشابه ورزش خود بپردازد، ورزش‌هایی که سبک تر و متنوع تر باشد تا از تمرین زدگی ورزشکار جلوگیری شود.

او در پایان گفت: مهم‌ترین مساله بعد از استراحت کوتاه مدت این است که باید بدن و شرایط جسمانی را ارزیابی کرد و اگر از لحاظ ویتامین‌ها و مواد غذایی خاص کاستی‌هایی وجود دارد با داروها و مکمل‌های مناسب برطرف شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.