هزار ایستگاه مطالعه در کشور در حال ساخت است

‘سیدجواد سادات فاطمی’ در جمع خبرنگاران در کرمان افزود: ‘ایستگاه مطالعه’ قفسه ای از کتابهای متنوع می باشد که قرار است در اماکن پرتردد و مراکزی که مردم بخشی از زمان خود را در آنجا سپری می کنند برپا شود.

وی ادامه داد: براساس این طرح در اماکن عمومی پرتردد مانند پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها، مراکز خرید و نظیر آن قفسه‌هایی با ۳۰ جلد کتاب در نظر گرفته می‌شود تا مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

او همچنین گفت: در سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های عمومی سطح کشور خریداری شد و در حال حاضر کتابخانه‌های ما مملو از کتابهای جدید و به روز است.

معاون امور استانها، مجلس و مشارکتهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اجرای ‘طرح کتاب من’ در کتابخانه‌های عمومی افزود: بر این اساس اعضای کتابخانه، کتابهای مورد نیاز خود را به ما اعلام می‌کنند تا نسبت به خرید آنها اقدام شود.

وی با اشاره به فعالیت دو هزار و ۸۰۰ باب کتابخانه عمومی در سراسر کشور اظهار داشت: این فعالیت نشان می‌دهد که موضوع مطالعه در کشور به سمت رویکرد اصلی خود حرکت می‌کند.

سادات ‌فاطمی با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز گفت: ۵۳ درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب سال جاری مراجعان استانی بودند و این نشان می‌دهد که به سمت رشد و توسعه فرهنگ مطالعه حرکت می‌کنیم.

وی سرانه مطالعه کتب غیردرسی را در کشور ۵/۱۹ دقیقه در روز اعلام و بیان کرد: سرانه مطالعه روزنامه‌ها، نشریات، اینترنت، ادعیه و قرآن ۷۶ دقیقه در روز است.

او افزود: ترویج و گسترش مطالعه در جامعه تنها وظیفه نهاد کتابخانه‌ها نیست و همه دستگاهها باید در این زمینه کمک کنند.

وی تصریح کرد: قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر پرداخت نیم درصد درآمد شهرداریها به کتابخانه‌ها طی سال گذشته بطور کامل اجرا شد.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی همچنین کرمان را از استانهای برتر در زمینه ایجاد کتابخانه‌ها دانست و گفت: در استان کرمان ۲۰ کتابخانه خیرساز فعالیت دارد و تاکنون بیش از ۱۲ هزار مترمربع مساحت کتابخانه ای از سوی خیرین احداث شده است.

سادات‌ فاطمی افزود: اداره کل کتابخانه‌های استان کرمان به تناسب امکاناتی که در اختیار دارد بسیار خوب کار کرده و جزو برترینهای کشور است.

وی گفت: در مناطق محروم باید کار بیشتری انجام شود، تمام روستاها باید از امکانات کتابداری بهره‌مند شوند و کتاب در اختیار عموم جامعه قرار گیرد.

او اظهار داشت: ساخت کتابخانه‌ توسط خیران موضوع جدیدی است که از سال گذشته با تشکیل انجمن خیران کتابخانه ‌ساز ایران و استانها در حال پیگیری است.

سادات ‌فاطمی اظهار امیدواری کرد: با این رویکرد جدید فضای مطالعه به نحو بهتری فراهم شود و رشد مطالعه ‌ای را که انتظار داریم رقم بزنند.

وی خاطرنشان کرد: امکانات و اعتبارات دولتی به تنهایی جوابگو نیست و ورود خیران می‌تواند راهگشای وضعیت مطلوب ما باشد.

او همچنین گفت: اگر انتظار داریم که مردم به مطالعه عادت کنند باید سعی کنیم تا در کودکی و نوجوانی این امر را آموزش دهیم.

معاون امور استانها، مجلس و مشارکتهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: نخستین مطلب این است که مادران باید وظیفه جدی خواندن کتاب را در هنگام خواب کودکان به عهده بگیرند.

وی ادامه داد: کودکستانها، معلم و مربی در کلاس درس برای نونهالان کتاب بخواند، دانش‌آموزان را عادت دهیم که علاوه بر کتابها درسی، مطالعه آزاد داشته باشند و از مدرسه خود کتاب به امانت ببرند.

سادات‌ فاطمی بیان کرد: رسانه‌ها نیز در این راستا نقش بسیار چشمگیری دارند و می‌توانند اشتیاق مطالعه ایجاد کنند.ک/۲

۷۴۳۸/۲۶۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۰۷۲۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.