همکاری و تبادل تجربیات تهران و استانبول در مدیریت سوانح طبیعی

زمینه‌های انتقال تجربیات و همکاری های علمی – تجربی میان مراکز مدیریت بحران حوادث و سوانح طبیعی شهرهای تهران و استانبول بررسی شد.

 
به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در بازدید جمعی از مدیران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اتاق مدیریت بحران استانداری و شهرداری استانبول و مراکز علمی و دانشگاهی  فعال در حوزه مدیریت سوانح طبیعی به ویژه زلزله، زمینه‌های بهره‌برداری از تجربیات ترکیه در بخش پیشگیری، آمادگی و مقابله با زلزله و تنظیم پروتکل همکاری‌های دوجانبه مورد برررسی قرار گرفت.
 
بر اساس این گزارش شهر استانبول با ۱۵ میلیون نفر جمعیت و ۵۷۴۱ کیلومتر مربع در کنار کلان‌شهر‌های توکیو، تهران، جاکارتا و لس‌آنجلس، پنج کلانشهر بزرگ جهان و دارای ریسک بالای وقوع زمین‌لرزه به شمار می‌آیند.
 
استانبول پس از زلزله ازمیت در سال ۱۹۹۹ نسبت به تشکیل اتاق مدیریت بحران و ایجاد ساختارهای آمادگی و مقابله در سوانح در قالب مدیریت شهری اقدام کرده است و برنامه‌های اجرا شده در این حوزه دارای مشابهت با اقدامات انجام شده مدیریت بحران در شهر تهران است. از همین رو زمینه‌های انتقال تجربیات نخستین بار در پی برگزاری اجلاس مدیریت کلان شهرهای آسیایی در تهران بررسی شد.
 
در حال حاضر در میان کشورهای منطقه، شهرهای تهران و استانبول در بخش مدیریت شهری از امکانات و تجهیزات مرکز مدیریت بحران برای سوانح برخوردارند.
 
« عزیزالله رجب‌زاده» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در جریان بازدید از اتاق مدیریت بحران استانبول گفت: تهران در بستری لرزه‌خیز واقع شده و مدیریت شهری در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ارتقای آمادگی و مقابله با زمین‌لرزه از تجربیات جهانی استفاده کرده است و جایگاه تهران  در میان کلان‌شهرهای جهان طی سال‌های اخیر  با احداث و بهره‌برداری  از مرکز مدیریت بحران و اجرای دهها طرح در حوزه‌های پیشگیری ، آمادگی ، آموزش شهروندان و مقابله با سوانح به ویژه زلزله ارتقای قابل توجهی یافته است.
 
وی افزود: مدیریت شهری مصمم است که با ادامه این روند و اجرای برنامه‌های جدید بر اساس تجربیات جهانی ، تهران را به شهری مقاوم و ایمن و الگویی در میان کلان‌شهرهای کشورهای در حال توسعه تبدیل نماید.
 
 وی گفت: همکاری و انتقال تجربیات کلانشهر‌ها در شرایط قبل از بحران سبب پیشبرد طرح های پیشگیری و آمادگی می‌شود و حتی از ارسال کمک‌ها در زمان وقوع زمین‌لرزه ارزشمند‌تر است.
 
وی افزود: شهر تهران با اجرای طرح‌های نوسازی بافت فرسوده، مقاوم سازی ابنیه عمومی، اعمال ضوابط ساخت و ساز مقاوم، ایجاد ستادهای مدیریت بحران مناطق-نواحی و محلات ، تشکیل گروه‌های مردمی دواطلب امداد و نجات، ایجاد زیر‌ساخت‌های اسکان اضطراری و دهها طرح دیگر در حال طی مسیر دستیابی به شهری مقاوم و ایمن است.
 
«گوک هان بوستان» مدیر مرکز مدیریت سوانح طبیعی استان استانبول(آفت) در این بازدید به تاریخچه شکل‌گیری این مرکز و طرح های اجرا شده و در دست اجرا اشاره کرد و گفت: این مرکز به‌صورت شبانه‌روزی فعال است و از بخش‌هایی چون مخابرات، امدادرسانی، خبررسانی، استودیوی پخش رادیویی و سالن‌های آموزشی برخوردار است. همچنین این مرکز هدایت ۲۸فعالیت کلی و تعدادی خدمات زیرمجموعه آن را بر عهده دارد.
 
 وی افزود: سیستــم اطلاع‌رسانی آسیب‌ها(ارزیابی) این مرکز قادر به دریافت اطلاعات و اتخاذ تصمیمات مناسب و اجرای هماهنگی لازم برای مقابله با سوانح است و برای این منظور و دسترسی سریع‌تر به اطلاعات سوانح از وسایل نقلیه مخصوص مستقر در بخش‌های مختلف شهر استفاده می‌کند.
 
وی درخصوص امدادرسانی گفت: با توجه به تجربه‌های کسب شده مبنی بر تأخیر امدادرسانی خارج از محل، با نصب ۵۰۰کانتینر ویژه وسایل امداد و نجات در سطح شهر، این تجهیزات را برای روز زلزله آماده کرده‌ایم. در سطح محلات حدود ۷۰هزار نفر داوطلب مردمی، جذب و آموزش دیده‌اند. کتابچه‌های آموزشی میان خانواده‌ها توزیع شده و آموزش‌های عمومی به مدارس، مراکز درمانی و عمومی ارائه شده است.
 
وی افزود: مقاوم‌سازی پل‌ها و احداث بیمارستان ویژه زلزله با۱۲هزار و ۲۰۰متر زیربنا و قابلیت جابه‌جایی و متحرک بودن دیواره‌های داخلی جهت افزایش ظرفیت  اجرا شده است.
 
وی خطر زلزله در استانبول را با خطر زلزله در توکیو و لس‌آنجلس برابر خواند و گفت: ۷۰درصد از مردم ترکیه در مناطق دارای خطر زلزله زندگی می‌کنند. براساس تحقیقات انجام شده توسط شهرداری استانبول و چهار دانشگاه بزرگ، زلزله احتمالی استانبول۷۰هزار کشته، ۱۲۵هزار مجروح و ۴۰۰هزار زخمی سرپایی و نیز ۳۰میلیارد دلار خسارت مالی خواهد داشت.
 
 وی گفت: پروژه‌های در دست اجرا سه‌محور دارد؛ نخست رسیدن به توانایی‌های لازم جهت مقابله در شرایط اضطراری، دوم کاهش میزان خسارات ساختمان‌های دولتی و عمومی و سوم نظارت بر ساخت ساختمان‌های جدید جهت کاهش ریسک زلزله.
 
مدیر مرکز مدیریت بحران شهرداری استانبول(آکوم) نیز ضمن تشریح سیستم‌های مدیریت بحران این شهر و اقدامات انجام شده شهرداری گفت: این مرکز از چهار بخش اطلاعات نقشه، عملیات، لجستیک و مالی تشکیل شده است. ۱۰ایستگاه هواشناسی و ۴۱۱دوربین کنترل ترافیک جهت رصد وضعیت آب و هوا و تردد معابر دارد و طی سال۲۰۰۴تا ۲۰۱۱ سه‌میلیون نفر از شهروندان با همکاری آتش‌نشانی آموزش‌های امداد و نجات را فرا گرفته‌اند. همچنین در ۲۵۰نقطه از شهر استانبول مکان‌های مناسب اسکان اضطراری با ظرفیت۶۵۰‌هزار نفر پیش‌بینی و تجهیز شده است.
 
مدیر مرکز آکوم شهرداری استانبول افزود: این مرکز هماهنگی تمامی برنامه‌های کلان مدیریت بحران شهر را برعهده دارد و با ۲۰ استان معین پروتکل‌های همکاری تنظیم شده است. مسیر عبور گسل‌ها شناسایی شده و با آیین‌نامه‌های جدید مقاوم‌سازی بر کیفیت ساخت و سازهای جدید نظارت می‌شود».
 
وی گفت:  بـه مقـــاوم‌سازی ساختمان‌های دولتی و مدارس بیشتر توجه داریم. بعد از زلزله ۱۹۹۹ازمیت و تغییر آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز، ۳۷۰هزار مترمربع ساختمان دولتی غیرمقاوم تخریب و ۷۵۲هزار مترمربع بنای جدید ساخته شد. مقاوم‌سازی۴۷۱مدرسه در استانبول پایان یافته است و در ساخت بیمارستان‌های جدید، آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت با استانداردهای جدید مطابقت داده می‌شود تا بیمارستان‌ها به‌صورت مقاوم و در محل‌های مناسب دسترسی، نزدیک به بزرگراه، احداث شوند و برای مقاوم‌سازی ساختمان تاریخی نیز برنامه‌ریزی شده است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.