واردات ۱۱ میلیون تن کالا/ بیشترین میزان واردات از ترکیه و پاکستان

شهریار افندی ‌زاده در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه در ۳ ماهه سال ۹۱ در مجموع ۱۱ میلیون و ۱۳۴ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد کشور شد، گفت: ۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تن کالا هم از مرزهای آبی و زمینی از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، واردات ۱٫۴ درصد و صادرات ۴٫۲ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در ۳ ماهه ابتدای امسال بالغ بر یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن انواع کالا از مرزهای جاده‌ای کشور صادر شده است، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۹۰ به میزان ۲۷ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بیشترین مقدار کالاهای وارد شده را از کشورهای ترکیه و پاکستان اعلام کرد و گفت: در ۳ ماهه سال ۹۱، ۵۳ هزار نفر توسط ۶ هزار دستگاه وسیله ‌نقلیه مسافری به کشور وارد شدند که سهم اتوبوس ۵۶ درصد و سواری از این جابجایی ۴۴ درصد است.

افندی زاده با بیان اینکه ۷۳ هزار نفر توسط ۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه‌وسیله ‌نقلیه مسافری از کشور خارج شدند، اظهار داشت: سهم اتوبوس ۵۲ درصد و سواری ۴۸ درصد است و بیشترین تردد وسایل ‌نقلیه مسافری در مرزهای بازرگان و بیله ‌سوار بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده ۹ درصد، راه‌آهن ۲ درصد و سهم دریا ۸۹ درصد است، اظهار داشت: از میان مرزهای جاده‌ای کشور، مرز بازرگان با ۵۳ درصد، میرجاوه با ۱۴ درصد و آستارا  با ۶ درصد فعال ترین مرزها در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می روند.

افندی زاده تصریح کرد: مرزهای دوغارون، بازرگان و آستارا هم به ترتیب با ۲۸، ۱۶ و ۱۱ درصد فعال‌ترین مرزهای صادر کننده کالا از کشور به شمار می‌روند.

وی افزود: سهم کامیون‌‌های ایرانی در صادرات کالا ۵۴ درصد و در واردات ۵۰ درصد بوده است و بیشتر کالاهای صادر شده متعلق به کشورهای افغانستان و ترکمنستان بوده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.