واکنش عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به سخنان عبدالله نوری: جنبش سبز و جریان اصلاحات یکی نیست

شنبه ۲۴ تیر – ۰۲:۴۱:۲۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

در گفتگو با آریا مطرح شد ؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-بازگشت عبدالله نوری به فضای سیاسی کشور باید همراه با اعتدال باشد .
محمد جواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار سیاسی آریا درباره سخنان اخیر عبدالله نوری مبنی یکی بودن جریان اصلاحات با جنبش سبز می گوید:به عقیده بنده جریان اصلاحات یک مجموعه اصلاح طلبی از احزاب شناسنامه دار است که بر اساس مرامنامه و اساسنامه مصوب شکل گرفته که ساختار مشخصی را بر این اساس  طراحی کرده اند. طبیعتا ارکان احزاب اصلاح طلب از سوی شورای مرکزی تا کمیته و دفاتر حزبی هم بر اساس توافقات از پیش تعیین شده گرد هم آمدند. در واقع عده ای از افراد و اشخاص حقیقی دور هم جمع شدند که مجموعه ای از تفکر سیاسی بنام جریان اصلاح طلبی را شکل دادند .
وی می افزاید:اما  جنبش سبز نتیجه اتفاقاتی است که بعد از انتخابات ۸۸شکل گرفت و منجر به رفتارهای اعتراض آمیز گسترده ای شد. در واقع جنبش سبز از سوی بخش عمده ای از جامعه ایرانی  که عمدتا جمعیت قشر جوان بود فعال شد که بیشتر جنبه خود جوش و رفتارهای غیرقابل پیش بینی دارد و فاقد رهبری و انسجام تشکیلاتی است .
 عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید می کند:در واقع جنبش سبز و جریان اصلاحات به لحاظ تاریخی ، سازمانی و رهبری تفاوت اصولی با یکدیگر دارند اما در بخشی از موضوعات اجتماعی ممکن است با یکدیگر هم پوشانی داشته باشند مثلا در انتخابات ۸۸ هر دو جریان معترض بودند اما این هم پوشانی درباره برخی از مسائل سیاسی حکایت از این ندارد که این دو جریان با یکدیگر یکی باشند. در واقع در مسائلی مشاهده می شود  اصلاح طلبان حتی با اصولگرایان معتدل نیز هم پوشانی دارند لذا همانطور که اشاره کردم هر چند ممکن است در برخی مسائل اصلاحات و جنبش سبز یکی باشند مثل انتقاد از عملکرد دولت احمدی نژاد یا در برابر برخی از مواضع اصولگرایان اما از نظر ماهیت تاریخی و پیش زمینه این دو جریان با هم تفاوت هایی دارند.
وی درباره نظر عبدالله نوری مبنی بر به رفراندوم گذاشتن مسائل هسته ای ایران نیز تصریح می کند:باید نسبت به این مساله دو نگاه داشت ؛اول اینکه مردم و ایرانیان دارای حقی به نام مراجعه به رفراندوم هستند این مساله از حقوق مسلم و شناخته شده ایرانیان در قانون اساسی است در واقع در قانون اساسی این حق به رسمیت شناخته شده است که در مواردی به آراء عمومی مراجعه شود اما نکته دوم این است که باید بررسی شود بر سر چه موضوعات و مسائلی می توان به آراء مردم و یا همان رفراندوم  مراجعه کرد لذا بنده معتقدم از آنجایی که در حال حاضر در شرایط خاصی به سر می بریم از این رو زمان و شرایط مناسبی برای انجام رفراندوم هسته ای فراهم نیست. البته گروه مذاکره کننده نیز مشغول گفتگو هستند و قطعا در نظر دارند که محور مذاکرات را بر اساس منافع ملی و حذف هزینه های زائد پیش ببرند.
حق شناس در بخش دیگری از این گفتگو به مقایسه عبدالله نوری با خاتمی برای رهبری جریان اصلاحات می پردازد و می گوید:خاتمی چهره مقبول و شناخته شده ای در سطوح مختلف از جمله در حوزه بین الملل است از سوی دیگر ایشان طراح گفتگوی تمدنهاست که چون در حوزه منطقه ای و خاورمیانه ریاست سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده داشته لذا چهره شناخته شده ای در بین کشورهای اسلامی است ایشان همچنین یک چهره ملی است که در دو دوره متوالی ریاست جمهوری موفق شد  اعتماد مردم را به خود جلب کند از این رو بنده معتقدم  خاتمی چهره منحصر به فردی است.
عضو حزب اعتماد ملی خاطرنشان می کند: از سوی دیگرعبدالله نوری یکی از چهرهای دوم خرداد بوده و یکی از وزرای خاتمی نیز محسوب می شد. در آن زمان با استیضاحی که صورت گرفت و شرایطی که با روزنامه خرداد برای ایشان فراهم شد منجر به محاکمه وی شد لذا ما شاهد سکوت خود خواسته توسط عبدالله نوری بودیم. از این رو اکنون  باید از بازگشت ایشان به فضای سیاسی کشور استقبال کنیم البته باید توجه داشت از آنجایی که فضای موجود معتقد به اعتدال و میانه روی است  بنابراین باید بازگشت ایشان به عرصه سیاسی کشور همراه با اعتدال باشد .
وی تاکید می کند:در واقع من معتقدم با توجه به  موقعیت ویژه خاتمی شرایط برای رهبری ایشان بر جریان اصلاحات فراهم است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۴۱۴۴۱۲۳۱۷۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.