وزیر علوم: دانشگاه ایران و افغانستان در آینده نزدیک تاسیس می‌شود

۸ م دیماه ،

I226.jpg

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با دکتر عبید اله عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان، از تاسیس دانشگاه ایران و افغانستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این امر سبب پیشرفت انجام امور مشترک علمی و پژوهشی بین دو کشور می‌شود.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر کامران دانشجو در این دیدار با اشاره به مشترکات تاریخی،مذهبی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان اظهار داشت: ما خواهان گسترش روابط علمی و پژوهشی بین دو کشور هستیم و آمادگی داریم به هر میزان که مسئولان آموزش عالی افغانستان در نظر داشته باشند، تجربیات علمی‌ خود را در اختیارشان قرار دهیم.

وی با اشاره به رتبه اول ایران در تولید علم در منطقه و رتبه شانزدهم در جهان گفت : نرخ رشد علمی ایران حدود یازده تا سیزده برابر نرخ متوسط رشد علمی جهان است و ما توانسته‌ایم در رشته‌هایی همچون هوافضا، نانو و بایو تکنولوژی و علوم هسته‌ای کاملا خود کفا باشیم و این علوم هم اکنون در ایران به علومی بومی تبدیل شده‌اند.

پیشرفت‌های علمی ایران، مشکل اصلی غرب و با ملت ایران است

دکتر دانشجو در ادامه مشکل اصلی غرب و استکبار با ملت ایران را همین پیشرفت های علمی دانست وگفت: آنها به سبب نوع جهان بینی که دارند، نمی‌توانند این پیشرفت‌های علمی ایران را تحمل کنند زیرا بر اساس جهان بینی و دیدگاهی که ما و شما به آن معتقدیم ، علم برای پیشرفت بشریت باید به کار گرفته شود ولی استکبار جهانی و جوامع غربی، علم را ابزاری برای سلطه بر دیگران قلمداد می‌کنند.

اجرای پروژه‌های علمی و پژوهشی مشترک بین اعضای هیات علمی ایران و افغانستان

وزیر علوم در ادامه گفت: در راستای همکاری‌های مشترک علمی و پژوهشی مشترک، ما آمادگی داریم پروژه‌های فنی و مهندسی را به صورت مشترک و با حضور اعضای هیات علمی دو کشور انجام دهیم که این امر از بعد علمی و کاربردی برای دو ملت مفید خواهد بود .

بورس دانشجویان و مربیان افغان در دانشگاه‌های ایران

وی افزود: همچنین ما پذیرای دانشجویان بورسیه افغانی برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستیم و پیشنهاد می‌کنیم به همراه دانشجویان بورسیه، مربیان دانشگاه‌های افغانستان نیز برای تحصیل در مقطع دکترا به ایران بیایند.

آمادگی وزارت علوم برای ایجاد شعبه‌ای از دانشگاه‌های ایران در افغانستان

دکتر دانشجو در ادامه از آمادگی کشورمان برای ایجاد شعبه‌ای از دانشگاه‌های ایران در افغانستان و همچنین تقویت کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های افغانستان خبر داد و گفت: در این راستا اساتید دانشگاه‌های افغانستان هم می‌توانند فرصت‌های مطالعاتی خود را در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایران بگذرانند .

ایجاد مرکز مطالعات زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های افغانستان

وی افزود : در راستای همکاری های مشترک علمی بین دو کشور ، می‌توان مرکز مطالعات زبان و ادبیات فارسی و همچنین مرکز مطالعات اسلامی را با کمک اساتید ایرانی در دانشگاه‌های افغانستان ایجاد کرد .

وزیر علوم در بخش پایانی سخنان خود خواستار ایجاد تسهیلات ویژه برای رفت و آمد اعضای هیات علمی دانشگاه‌های ایرانی که در افغانستان شعبه دارند، شد.

همچنین در این دیدار دکتر عبید وزیر تحصیلات عالی افغانستان با تشکر از حمایت‌های دکتر دانشجو از گسترش مراودات علمی و پژوهشی بین دو کشور گفت: برادران ایرانی ما هیچگاه مردم افغانستان را تنها نگذاشته‌اند و امیدوارم ارتباطات ما در همه موارد و بخصوص در بخش آموزش عالی بیش از پیش گسترش یابد .

وی با استقبال از پیشنهاد وزیر علوم کشورمان در خصوص بورسیه دانشجویان افغان و همکاری مشترک اساتید دانشگاه‌های دو کشور در انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، گفت: ما معتقدیم نیروی انسانی در افغانستان باید آموزش ببیند و ساخته شود و با توجه به امکانات مناسب علمی و شرایط اخلاقی در ایران، دانشجویان افغانی به تحصیل در دانشگاه‌های ایران رغبت بیشتری دارند.

دکتر عبید اله در ادامه گزارشی از بازدید ای صورت گرفته از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشورمان در چند روز قبل ارائه داد و گفت : در این بازدیدها من و همکارانم با پیشرفت‌های چشمگیر ایران در امور علمی و پژوهشی آشنا شدیم و با ملاقات‌های صورت گرفته با مسئولان این مراکز امیدواریم در زمینه‌های مختلفی از جمله در بخش‌های فنی و مهندسی، پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی و کتابخانه‌ای به تفاهم برسیم .

وزیر تحصیلات عالی افغانستان در پایان سخنان خود با اشاره به تحصیل حدود ۴٫۵ میلیون دانشجو در ایران و پیشرفت‌های کمی و کیفی آموزش عالی در بخش‌های مختلف در کشورمان، هدف کلی سفر خود و هیات همراه به کشورمان را بهره گیری از پیشرفت های علمی کشورمان و همچنین انتقال تجربیات علمی ایران به بخش آموزش عالی و دانشگاه های افغانستان عنوان کرد.

همچنین در این دیدار دکتر حسین نادری منش معاون آموزشی وزیر علوم گزارشی از نشست خود با وزیر آموزش عالی افغانستان و مسائل مطرح شده در این نشست را ارائه کرد.

گفتنی است در این دیدار معاونان آموزشی ، پژوهش و فناوری ، اداری مالی ، رئیس سازمان سمت ، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل ، معاون سازمان امور دانشجویان و همچنین سفیر افغانستان در ایران نیز حضور داشتند .

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.