یک حقوقدان انگلیسی محاکمه تونی‌بلربه دلیل جنایاتش را خواستار شد

PA00.jpg

یک حقوقدان انگلیسی در گفت‌وگو با رادیو بی.بی.سی بر لزوم محاکمه تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس به دلیل حرایم جنگی‌اش تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) جئوفری بیندمن، کارشناس حقوق بشر و عضو شواری ملکه انگلستان در سخنان خود آورده است که باید علیه تونی بلر به دلیل جرایم جنگی که مرتکب شده یک کیفر خواست صادر و در نتیجه وی محاکمه شود.

او گفت که نخست وزیر سابق کشورش مسوول جنگ غیر قانونی در عراق بوده و براسا معاهده رم مرتکب “جنایت تجاوز” شده است.

در معاهده رم دیوان کیفری بین المللی آمده است “جنایت تجاوز به معنای برنامه‌ریزی، آماده سازی، شروع و انجام حمله نظامی توسط فردی در موقعیت موثر به منظور اعمال کنترل بیشتر بر کشوری دیگری و یا نشاه رفتن فعالیت‌های سیاسی و نظامی آن کشور است که به منزله نقض آشکار منشور سازمان ملل تلقی می‌شود.”

بیندمن در ادامه یادآور شد: بله می‌تواند در دیوان کیفری بین‌المللی به چندین مورد دستگیری متهم می‌شود اما این اتفاق مشکلات و سختی‌های فراوانی را به همراه خواهد داشت.

او تاکید کرد که یک دادگاه بر پایه جنایت تجاوز باید تشکیل شود چون این جرم منجر به شروع جنگ در عراق شد؛ در حالی که به طور قطع جنگ عراق، جنگی غیرقانونی است چون خلاف منشور سازمان ملل می‌باشد.

براساس منشور سازمان ملل، همه اعضا باید از استفاده از زور علیه تمامیت ارضی و استقلال یک کشور پرهیز کنند و استثناء در این زمینه تنها در صورت دفاع از خود و یا تصمیم شورای امنیت ممکن است.

این کارشناس حقوقی افزود:با یک نگاه ساده بر عواقب این تعدی‌گری نشان می‌دهد که بیش از صد هزار نفر کشته شده و هزاران نفر دیگر نیز آسیب دیده‌اند و براساس قانون این مرد مسوول این جنایات است.

وی این سخنان را در پی اظهارات اخیر اسقف اعظم دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل مبنی بر محاکمه تونی بلر و جورج بوش به اتهام جرایم جنگی در دیوان کیفری بین المللی مطرح کرده است.

توتو معتقد است که بلر در مورد اسلحه‌های که موجب خسارات فراوان در عراق شدند دروغ بافته و کاملا غیراخلاقی عمل کرده است و باید به دلیل حمله به عراق در دادگاه لایه محاکمه شود.

بیندمن همچنین در سخنانش هشدار داد که جنگ عراق دنیا را بی‌ثبات کرده و پیش درآمدی بوده است بر جنایات حال حاضر میانه و به ویژه سوریه.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.