پرداخت ۱۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران تا پایان مهرماه جاری

رییس سازمان چای شمال کشور اعلام کرد: در صورت تامین اعتبار از سوی منابع دولتی، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان مطالبات باقیمانده چایکاران تا پایان مهرماه سالجاری از سوی سازمان چای به حساب چایکاران واریز می شود.

 

ˈعلی محررˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، حدود ۱۰۸ هزار و ۶۹۵ تن برگ سبز چای به ارزش ۵۰ میلیارد تومان خریداری شده که مبلغ ۳۲٫۵ میلیارد تومان آن باید از سوی سازمان چای به حساب چایکاران واریز شود که تاکنون مبلغ ۲۲٫۵ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه مابقی این مبلغ را باید کارخانجات چای به چایکاران پرداخت کنند، تصریح کرد: از این میزان برداشت، حدود ۲۵ درصد برگ سبز چای درجه یک و مابقی برگ سبز درجه دو بوده است.

 

وی اظهار داشت: طبق مصوبه دولت، هرکیلوگرم برگ سبز چای درجه یک با قیمت ۷۰۰ تومان و برگ درجه دو با قیمت ۳۹۰ تومان خریداری شده است.

 

وی با بیان این که خرید تضمینی برگ سبز چای تا پایان مهره ماه سالجاری ادامه دارد، پیش بینی کرد تا پایان مهرماه حدود ۱۱۱ هزارتن برگ سبز چای از باغات چای مازندران و گیلان برداشت شود که نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

 

رییس سازمان چای شمال کشور گفت: این در حالیست که سال گذشته حدود ۱۳۱ هزارتن و سال ۸۹ حدود ۱۱۵ هزارتن برگ سبز چای از باغات شمال کشور برداشت شده است.

 

وی درخصوص تولید چای خشک گفت: از این میزان برگ سبز چای حدود ۲۴ هزارو ۵۰۰ تن چای خشک تولید شده که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 

محرر تاکید کرد: با توجه به میزان جمعیت کنونی، سالانه حدود ۱۰۰ هزارتن چای خشک مورد نیاز است که فقط حدود ۳۰ درصد آن در داخل تامین و مابقی وارد می شود.

 

وی افزود: با توجه به نزدیکی پایان فصل برداشت، میزان برداشت برگ سبز چای کاهش یافته و روزانه حدود ۲۰۰ تن برگ سبز چای از باغات برداشت می شود.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: بنابراین با فعال بودن ۱۰ تا ۱۵ کارخانه نیز فرایند خرید برگ سبز چای انجام می شود و نیازی به فعالیت تعداد زیادی کارخانجات چای نیست.

 

وی دلیل کاهش برداشت برگ سبز چای نسبت به سال گذشته را شرایط آب و هوایی و کاهش انگیزه باغداران عنوان کرد و گفت: بخش عمده چایکاران از راه تولید برگ سبز چای امرار معاش می کنند که هم اکنون به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی، تولید این محصول برای چایکاران به ویژه چایکاران بزرگ مقرون به صرفه نیست و انگیزه لازم را جهت حفظ باغات و افزایش تولید ندارند.

 

وی روند تولید برگ سبز چای را مطلوب ندانست و تاکید کرد: در حال حاضر صنعت چای کشور به حمایت های بیش از پیش دولت نیاز دارد و از مسولان خواست تا هرچه سریعتر نسبت به تصویب بسته پیشنهادی سازمان چای اقدام کنند.

 

وی یادآور شد؛ طی چندماه گذشته بسته پیشنهادی سازمان چای شمال کشور توسط استانداری به مجمع نمایندگان دولت ارایه شده است که به طور حتم با تصویب این بسته تحول عظیمی در صنعت چای کشور رخ می دهد.

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.