پیام آیات عظام جوادی آملی و سبحانی به کنگره بزرگداشت سید علی آقا قاضی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

تبریز/ واحد مرکزی خبر/ فرهنگی

آیت الله جوادی آملی گفت: مرحوم آیت الله سید علی آقا قاضی استاد بخش های عملی و نظری عرفان بود و هم راه ، هم مقصد و هم مقصود را درک نموده بود.
آیت الله جوادی آملی امروز در پیامی تصویری به کنگره بزرگداشت آیت الله سیدعلی آقا قاضی در تالار وحدت دانشگاه تبریز افزود : آنگونه که مشایخ ما از نزدیک محضر مرحوم قاضی را درک نموده اند ، ایشان به بالاترین درجات عرفان دست یافته بود.
وی در ادامه این پیام به تشریح مراحل عرفان پرداخت و افزود : این بزرگوار همانند عرفا و فقهای بزرگ شیعه انسانیت انسان را تا حد امکان به خوبی شناخته بود.
وی گفت : قرآن کریم هنگامی که جریان خلقت عالم و آدم را تشریح می نماید عناصر محوری خلقت انسان را باز گو نموده و می گوید انسان قالبی از کل خلقت است.
آیت الله جوادی آملی افزود: خداوند بدن را خلق نمود و روحی مدبر و مدیر را وارد بدن انسان نموده و نیروها و قوای فراوانی به این روح داد.
وی با بیان اینکه خداوند متعال این روح را برابر الهام الهی از فجور و تقوی با خبر نمود ، گفت: عارف کسی است که با داخل و خارج خود آشنا بوده و در داخل خود نیروهای سرکش را رام می نماید.
وی افزود : عارف ، برای رسیدن به مقصد تلاش می نماید و هنگامی که به مقصد رسید می کوشد با مقصود دیدار داشته باشد که مرحوم علی آقا قاضی هم راه ، هم مقصد و هم مقصود را درک نموده بود.
آیت الله سبحانی هم در کنگره بزرگداشت آیت الله سید علی آقا قاضی (ره) در پیامی گفت : عمل به شریعت پایه اخلاق و عرفان اسلامی است .
آیت الله العظمی جعفر سبحانی افزود : انسان از راه عمل به شریعت به تهذیب نفس می رسد .
وی افزود : کسانی که علاقه مندند خویشتن را از خواسته های شیطانی و رذائل دور نمایند و روح و روان آنان ،آیینه انعکاس حقایق عالم گردد و آنچه را که با چشم سر دیدنی نمی باش ، با چشم دل ببینند، باید عمل به شریعت را پیشه گاه خود قرار داده و از آن فاصله نگیرند .
آیت الله سبحانی گفت : امروز ما برای شناساندن استادان اخلاق و دورکردن اشخاص از استادنماها نیاز به ارایه الگوهایی داریم که مرحوم آیت الله حاج سید علی قاضی ، بهترین الگو در این زمینه به شمار می رود .
وی افزود : مرحوم علامه طباطبایی از سید علی آقا قاضی ، نقل می نمود که می فرمود : quotation mark راه رسیدن به مقام عالی در معرفه الله همان تجهد نیمه شب است که به نفس جلا و به عقل بالندگی می بخشد. quotation mark
وی گفت : جوانان عزیز را که علاقه‌مند به پرواز در عوالم بالا می باشند ، سفارش می‌کنم که از مکتب‌های عرفانی بشری ، روی برتابند و به عرفان اسلامی ، آن هم از طریق تهجد نیمه شبی و دوری از محرمات و مکروهات ، روی آورند .
وی گفت : البته ، سلوک انسان ، در این مسیر ، که به عالی‌ترین مقام از معرفت و توحید برسد ، بدون یک معلم وارسته و متعبد به اسلام ، امکان‌پذیر نمی باش و جوانان عزیز تا دست به دامن چنین معلمی نشده‌اید ، این سلوک را آغاز نکنید تا مبادا در دام بدعت‌های صوفیان و عرفان‌های کاذب قرار گیرید و در نهایت از آمال دیرینه خود باز نمانید .
کنگره بزرگداشت آیت الله سید علی آقا قاضی امروز و فردا در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می گردد .
۰۰۰۲


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.