پیشنهادحذف سربازی اجباری،تشکیل ارتش حرفه‌یی

به گزارش ممتاز به نقل از اعتماد، مرکز پژوهشهای مجلس هدف خود از این بررسی را نیز وجود اشکالات و کاستی‌های شایان توجه در وضعیت کنونی سیستم خدمت وظیفه اعلام کرده است و دو الگوی سربازی حرفه‌ و داوطلبانه را مطرح می‌کند. قانون سربازگیری فعلی حدود ۷۰ سال قدمت دارد و مربوط به دوره‌یی خاص اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران است.

این گزارش ممتاز به نقل از می افزاید: عصر فئودالیسم و عبور به سوی شبه بورژوازی پهلوی، شاید می‌توانست توجیه‌گر نظام سربازگیری اجباری باشد؛ اما تکامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی امروز ایران و جهان، چنین سیستمی را ناکارآمد کرده است. طی نیم قرن، هرگاه جوانی از محیط روستایی یا شهری به عنوان سرباز به داخل پادگانی می‌رفت، محیط نیروهای مسلح جذابیت بسیاری می‌توانست داشته باشد زیرا سرباز در آنجا غیر از فعالیت نظامی، امورات زندگی را هم می‌آموخت که برای پس از پایان خدمت سربازی او نیز موثر بود. تحولات فرهنگی و اجتماعی به گونه‌یی رقم خورده است که به ندرت می‌توان پذیرفت یک جوان امروزی برابر هزینه بهترین سال‌های عمرش، از محیط سربازخانه و پادگان چیز مطلوبی دست او را بگیرد که برای پس از پایان خدمت سربازی موثر باشد. در واقع سرباز دیروز با دست تهی می‌آمد و هنگامی که می‌رفت، با یک شخصیت شکل گرفته در سربازی از پادگان می‌رفت؛ اما امروز یک جوان سرباز، عموما با شخصیت شکل گرفته تحت تاثیر خانواده، مدرسه، رسانه، دانشگاه، ورزشگاه، اینترنت وارد نیروهای مسلح می‌شود و جایی برای شکلدهی به شخصیت باقی نمی‌ماند. از این حیث نقش تکاملی که در قبل سربازی بازی می‌کرد را امروز نمی‌تواند بازی کند.

از همین رو مرکز پژوهشها نیز در بررسی‌های خود بر این نکته تاکید کرده است که نقش و تاثیر شگرف فناوری‌های نوین نظامی الزامات نوینی را در رابطه با فلسفه سربازی پدید آورده است و بسیاری از کشورها با مطالعات تطبیقی و بررسی هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی سبک‌های سنتی سربازی با سبک‌های نوین و سنجش هزینه – فایده اقدام به ایجاد تغییرات و تحولات منطقی در سیستم سربازی کرده‌اند. براساس آخرین آمارها در میان کشورهای اسلامی که سربازی اجباری را حذف کرده‌اند نام کشورهای مالزی، پاکستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، یمن و افغانستان دیده می‌شود.

با توجه به رشد سریع تکنولوژی در جهان، به ویژه در مسائل نظامی، امروزه دیگر سلاح‌ها و تجهیزات نظامی کارکردی ساده و آسان ندارند و دارای پیچیدگی‌هایی می باشند، به تعبیر تحلیلگر بلژیکی مرکز مطالعات سیاسی اروپا سلاح‌های تازه نظامی فقط توسط سربازان حرفه‌یی کاربرد پیدا خواهد کرد و نه سربازان وظیفه‌یی که فقط قرار است به مدت یک سال یا کمتر خدمت کنند، از همین رو است که مرکز پژوهشهای مجلس هم به این نکته اشاره می‌کند، استفاده از سربازان وظیفه برای به کارگیری تکنولوژی‌های نوین، ایده خوبی نیست. نکته شایان توجه دیگر در همین رابطه مقوله چابک‌سازی سازمان‌ها و نیروهای مسلح است که در بسیاری از کشورها برای افزایش کارآمدی نیروهای مسلح در حال انجام است و به نظر می‌رسد حرفه‌یی شدن نیروهای مسلح و اصل چابکی در قالب‌های سربازی وظیفه با شکل سنتی و قدیمی آن در تقابل است. حقوق شهروندی و حق انتخاب یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی است که امروز در جریان است، به همین خاطر طرح جایگزینی سربازی اختیاری به جای اجباری سبب نشان دادن چهره متفاوتی از ایران در جهان می‌شود.

در ادامه بررسی‌های مرکز پژوهشهای مجلس، به این نکته اشاره می‌کند که از مزایای سربازی داوطلبانه می‌توان به ظهور و بروز حق انتخاب و اختیار که در بعد داوطلبانه بودن خدمت معنا و مفهوم پیدا می‌کند و زمینه‌سازی برای افزایش نرخ بهره وری در خدمت سربازی نام برد. کشورهایی مثل اسپانیا و سوئد دارای سربازی حرفه‌یی می باشند، در واقع کسانی که به صورت داوطلبانه به سربازی می‌روند تحت عنوان سربازی حرفه‌یی قرار می‌گیرند که صرفا در امور مدنی و غیر نظامی مشغول به فعالیت می‌شوند و از مهارت‌های آنان در مدت هفت ماه استفاده می‌شود.

مرکز پژوهشهای مجلس با توجه به این بررسی‌ها اعلام کرد با عنایت به اشکالات و کاستی‌های شایان توجه در وضعیت کنونی سیستم خدمت وظیفه عمومی در ابعاد گوناگون که نتیجه آن کاستی بهره‌وری در سیستم فعلی است. با حرفه‌یی شدن سربازی ارزش یافتن تخصص و کار آمدی در دوره سربازی و منزلت اجتماعی جایگزین اجبار و تکلف در سربازی می‌شود.
 


بولتن نیوز | bultannews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱۳نظر ثبت شده
  1. یک خواهر:

    با نام خدا و سلام
    من دو برادر دارم برادر بزرگم چند سال قبل رفت سربازی و توی اون دوسال واقعا اخلاقش خراب شد و به جرات بگم هر چه خلاف بود یاد گرفت و اومد.برادر کوچکم بعد از اتمام درسش وارد بازار کار شده و انصافا موفق هم هست اما سربازی نمیره و معتقده وقتش تلف میشه و موقعیت خوب کارش رو از دست میده که حق هم با اونه.حالا نه میتونه زن بگیره نه سفر خارج برای کار و حتی زیارت بره…و نه میشه که بدون گواهی نامه پشت فرمون بشینه…و چقدر فراوونن پسرایی که اینجوری سردرگمند….

  2. امیرعلی:

    سلام.اینکه میخوان ارتش حرفه ای تشکیل بدن خب خیلی خوبه ولی خداییش کسی پیدا میشه بصورت داوطلبانه بره سربازی؟؟ حالا اگرم کسی هست یا کسانی هستن ک میخوان برن تعداداشون چقده ۱۰تا۱۰۰تا نهایتا۱۰۰۰تا؟؟؟

  3. محمد حسین مطلق:

    لعنت خدا بر کسانی که تلاش نمی کنن این کثافت از کشور جمع بشه

  4. احمد احمدی:

    ضمن عرض سلام به استحضار میرساند اینجانب ۵۳سالمه خدمت سربازی هم رفته ام چندتا پیشنهادداشتم برای مسئولان نظام و فرماندهان رده بالای نیروی انتظامی وبه خصوص فرمانده حوزه نظام وظیفه یکی درخصوص سربازان متاهل که چندی پیش بحث مفصلی از سیمای جمهوری اسلامی باحضور روحانی محترم پخش گردید که چه اجباری است سربازمتاهل آنهم درزمان صلح به خدمت سربازی برود دراین برنامه پیشنهاد شده بود که سربازان متاهل درزمان صلح فقط دوره آموزشی را طی کنند ودرزمان جنگ بقیه خدمتشان راانجام دهند پیشنهاد بسیارخوبی بود دیگر اینکه درخصوص سربازان مجرد باید درزمان صلح فقط یک سال خدمت کنند ونهایتا تشکیل ارتش حرفه ای میتواند کارسازباشد باتشکر

  5. علی روشن ضمیر:

    بابا جان کجای اسلام ما چیزی به نام سربازی اجباری داریم؟این یک رسم غلط است که باید هر چه سریعتر حذف شود.یک جواب بعد از یک عمر درس خواندن درست در عنفوان جوانی که باید وارد بازار کار و زندگی و درآمد زایی بشه بعد از تحصیل بلافاصله باید بره سربازی دوباره بیش از دو سال عمرش اینطوری الکی تلف میشه و بعدش تازه باید بیاد از ۰ شروع کنه.حداقل اختیاری باید بشه نه اجباری.

  6. احمد:

    برداشتن سربازی تو سرشون بخوره ما که ۱۷ ماه رفتیم ولی مدتش واقعا زیاده.بعد از آموزشی بقیش وقت تلف کردنه باید بکنن ۸ ماه برای افراد با تحصیلات دانشگاهی و ۱۲ ماه برای افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی اینطوری افرادهم بیشتر تشویق به تحصیلات میشن و…

  7. احمد:

    برداشتن سربازی تو سرشون بخوره ما که ۱۷ ماه رفتیم ولی مدتش واقعا زیاده.بعد از آموزشی بقیش وقت تلف کردنه باید بکنن ۸ ماه برای افراد با تحصیلات دانشگاهی و ۱۲ ماه برای افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی اینطوری افرادهم بیشتر تشویق به تحصیلات میشن

  8. رضا:

    باورم نمیشه یه پیشنهاد عاقلانه شده!

    سربازی فقط وقت طلف کردن داره و بس!

    عقب انداختن پسرا از زندگی و…..

  9. رضا:

    طرح سرباز حرفه ای و ارتش تخصصی که با وجود سربازان و کادر مجرب توانایی دفاع از حریم میهن را با بهترین کیفیت و کمترین هزینه بسیار نظری جالب و قابل احترامی است که در صورت به اجرا درآمدن تحولی عظیم در عرصه دفاع و امادگی و پشتیبانی به همراه دارد.با توجه به شرایط حال حاضر منطقه کشور ما به سربازانی خبره و متخصص و دلیر نیاز مبرمی دارد.امیداست که مسئولان محترم توجهی خاص به این طرح جالب و قابل اهمیت داشته باشند.

  10. مسلم.:

    با تشکیل سربازی حرفه ای صد در صد موافقم

  11. حسن:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    همانطور که در خبرنامه فوق ذکر شده، بنده و به قطع تمام انسان های عاقل بنا به دلایل ذکر شده در فوق و دلایل زیر با سربازی اجباری در ایران مخالفت دارم و داریم:
    ۱- الان محیط سربازی تبدیل به مکانی برای آموزش هر نوع فساد اخلاقی و تربیتی شده است،!! برای اثبات این حرف می توانید به تمامی افرادی که به خدمت نامقدس و احمقانه سربازی رفته اند مراجعه کنید و از آنها بپرسید که چه اتفاقاتی در این محیط کثیف برایتان رخ دادهاست؟! که در این صورت از انواع مختلف جرائم رخ داده آگاه می شوید، مانند: دزدی، همجنس گرایی، دعوا، بی احترامی وتوهین، و حتی گاهی اوقات قتل و…
    خوب روشنفکران و عاقلان این دنیا خودتان قضاوت کنید: آیا در این حالت می توان به سلامتِ عقلی مسئولین نظام، که از این مسائل به خوبی آگاهند اطمینان پیدا کرد؟؟!!!
    ۲- دلیل دیگر اجباری بودن سربازی را که از زبان مسئولین بی خرد می شنویم واقعا به بی خردی و حماقت این دسته افراد که متاسفانه حاکم بر ملت شده اند پی می بریم و آن اینست که می گویند: «ما با این طرح به نحوی جلوی پسران وِلگرد و بیکار که مزاحم مردم می شوند را می گیریم!!!» آخه! یکی نیست به این جاهلان بفهماند آقایان نامحترم شما با این کار ولگردان و بیکاران را افزایش داده اید؟؟!!، زیرا: اکثر این افراد شامل کسانی میشوند که یا قصد ادامه تحصیل دارند یا قصد تشکیل زندگی دارند یا قصد ایجاد نوعی کسب و کار دارند و یا قصد خروج از ایران بنا به هر دلیلی دارند، ولی به خاطر محدود بودن به سربازی، مجبور به برداشتن این مانع می شوند تا به هدف خویش برسند، اما بعد از گذشت تقریبا دو سال به دلیل کثیف بودن این محیط (بنابر دلیل اول که ذکر شد) از رسیدن به هدف خویش دلسرد شده و سر باز می دارند و تبدیل به یک فرد الّاف و ولگرد خیابانی می شوند. برای اثبات این حرف اینبار توصیه می کنم به خانواده های اینگونه افراد مراجعه فرمایید تا خودتان مانند من شاهد ای جریانات باشید.
    تازه اگر سربازی قراره که طرحی برای جمع آوری افراد بیکار و الّاف باشد، باید طرحی مشابه آن برای دختران الّاف و بیکار که باعث رخ دادن انواع جرائم در سطح کشور از قبیل: قتل، زنا، آدم ربایی، اخّاذی، سرقت و… شده اند هم، راهندازی کنند.
    ۳- این کشور ادعای آزادی و عدم دموکراسی می کند، علاوه بر آن ادعای جمهوری اسلامی که ادعای بزرگ و غیر قابل تصور است را هم دارد، پس اگر این ادعا را می کند، آیا اجباری بودن سربازی که منجر به تلف شدن وقت پسران آنهم به مدت دو سال می شود تناقضی با این ادعا ها ندارد؟؟؟!!!
    دولتی که قرار است مثلا به دست آقای خامنه ای تحویل امام زمان داده شود آیا در این حالت امام زمان هنگام تحویل، دستان تحویل دهنده را قطع نمی کند؟؟!!! آیا عرضه نمی کند که این چه مسخره بازی ای است که به اسم اسلام و دین تمام کرده اید؟؟ آیا همان ابتدا سر از بدن مسئولین بی همه چیز این دولت جدا نمی کند؟؟؟
    ای عاقلان و ای روشنفکران و ای حق گرایان این دنیا مطمئن باشید! به خدا سوگند و به عزت و جلال پروردگار و قرآن او سوگند می خورم که امام زمان عجل الله فرجه هنگام ظهور ابتدا سر از بدن این مسئولین کوته اندیش و ابله این نظام نا مقدس و نا اسلامی جدا می کند و سپس به سراغ دسته های دیگر برای حساب و کتاب می رود، آنهم نه برای سر از بدن جدا کردن؟؟ یعنی امام زمان فقط دنیا را از لوث وجود این اشرار پاک کند دنیا به روال عادی و زیبای خویش باز می گردد.
    ممنون از این که وقت گذاشتید و نوشته بنده را تا آخر مطالعه فرمودید. به امید روزی که امام زمان عجل الله فرجه ظهور کند و مسئولین عادل را سر کار گذارد.

    • مسلم:

      سلام.. من با نظر ایشان در مورد محیط سربازی و نا کارآمد بودن این شکل سربازی موافقم اما از احانت های ایشان متاسفم بیشتر دعوا کردند تا نظر بدهند شاید از این ناحیه آسیب دیده اند.. با تشکیل سرباز حرفه ای موافقم

    • محمد حسین مطلق:

      زنده باد حرف دلمون رو زدی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.