پیش بینی وزیرنفت ازفروش اوراق سلف نفتی

۱۷م دیماه ،

بینا- انتشار یافتن اوراق سلف نفتی در آینده‌ای نزدیک تحولی بزرگ را در سرمایه‌گذاری صنعت نفت و مشارکت مردم برای توسعه این صنعت به وجود خواهد آورد.
به گزارش بینا، وزیر نفت، امروز، یکشنبه ۱۷ دی ماه، در پنجمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی در ایران با بیان این مطلب گفت: نماد ریالی و دلاری برای این اوراق انتخاب شده و تمام پیش‌بینی‌های لازم برای انتشار یافتن این اوراق انجام شده است.
رستم قاسمی، ادامه داد: بعضی از شرکت‌های بین‌المللی مذاکره‌هایی را برای خرید این اوراق آغاز کرده اند و بدون تردید فروش اوراق سلف نفتی به مردم و نیز شرکت‌ها می تواند صنعت نفت ایران را در مسیر توسعه خود شتاب بخشد.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری مردم و فروش اوراق مشارکت صنعت نفت حتی تا ۵۰ درصد می‌تواند سود داشته باشد، ولی ساختار بانکی کشور به ما اجازه افزایش سود اوراق مشارکت را نمی‌دهد، اما اوراق سلف نفتی به سبب جذاب بودن و امکان تسویه آسان یک سرمایه گذاری سودآور و مطمئن است.
وزیر نفت با بیان این که سرمایه‌گذاری بانک‌های داخلی و موسسات مالی در صنعت نفت ایران یک سرمایه‌گذاری مطمئن خواهد بود، گفت: با کمک بانک‌ها و نظام مالی کشور می‌توان روش‌های تازه سرمایه‌گذاری را نیز برای توسعه این صنعت در نظر گرفت و اگر سیستم مالی کشور عملکرد خوبی داشته باشد در شرایط کنونی می‌توانیم بسیاری از پروژه های صنعت نفت را در زمان مقرر به بهره برداری برسانیم.

سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری
وزیر نفت از سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در طرح‌های توسعه بخش بالادستی صنعت نفت از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: این سرمایه‌گذاری با همکاری بانک مرکزی و از محل قراردادهای بیع متقابل و اوراق مشارکت انجام شده است.
وی ابراز داشت: صنعت نفت ایران با دارا بودن مزیت‌های فراوان در زمینه نفت و گاز قابلیت پیشرفت فراوانی دارد.
مهندس قاسمی افزود: بستر سرمایه‌گذاری در صنعت نفت یک امر اجتناب‌ناپذیر است و برای رسیدن به برنامه پنجم توسعه نیازمند ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به ویژه در صنایع بالادستی نفت هستیم.
وزیر نفت گفت: از ۲۷ میدان مشترک کشور برای ۲۳ میدان قرارداد توسعه نهایی شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
وی گفت: سرمایه‌گذاری این میدان ها بعضی با منابع موجود، بیع متقابل با کشورهای خارجی و سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حال انجام است و تا کنون ۲۰ میلیارد دلار از سوی کشورهای خارجی در صنایع بالادستی نفت سرمایه گذاری شده است و باید گفت که وضع فعلی ما اکنون بسیار بهتر از چند ماه قبل است.
قاسمی با اشاره به این که بانک مرکزی پیش از این در بانک‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌کرد، افزود: بر اساس توافقی که با بانک مرکزی انجام شده قرار است این بانک در صنعت نفت سرمایه گذاری کند.
وی افزود: در بحث میان دستی نفت نیز با توجه به شرایط فعلی کشور و تحریم‌های غیرقانونی موجود باید ظرفیت تولید را افزایش دهیم و با توجه به حساس بودن بازار نفت برای حفظ جایگاه تولید خود در اوپک و جلوگیری از خام فروشی برنامه ریزی کنیم.

همکاری بانک ملت با صنعت نفت
وزیر نفت اظهار کرد: تاکنون شش میلیارد دلار سرمایه گذاری در قالب استفاده از منابع صندوق انرژی از سوی بانک ملت در صنعت نفت صورت گرفته که ۸۰ درصد این رقم دریافت شده است.
وی ادامه داد: باید تشکر ویژه‌ای از بانک ملت به عمل آورد چون این بانک در میان بانک‌های کشور پیشرو بوده و بیشترین میزان همکاری را در مسیر توسعه صنعت نفت داشته است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.