چرا ایران وارد کننده “کره” است؟

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : قیمت کره از روز قبل تاکنون ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. این به آن سبب است که ارز تخصیص برای واردات این کالای اساسی از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۷۷ تومان تغییر کرده است. با این تغییر قیمت یک قالب کره ۱۰۰ گرمی از ۱۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فرارو ؛ البته در اینکه این کالا هنوز اساسی است یا نه میان مسئولین اختلاف است. در حالی که دبیر انجمن صنایع لبنی از حذف کره از فهرست کالا‌های اساسی خبر می دهد، رییس سازمان توسعه تجارت تاکید می‌کند که کره از لیست کالاهای اولویت اول خارج نشده و تنها در نوع ارزی که برای واردات این کالا اختصاص یافته تغییر ایجاد شده است!

افزایش قیمت لبنیات در یک سال اخیر سبب شده است تا مردم به سمت خرید شیر فله ای متمایل شوند. به تازگی سازمان دامپزشکی نیز اجازه فروش شیرخام فله را داده است. به نقل از معاون بهداشتی وزیر بهداشت به سبب افزایش فله خوری شیر میزان ابتلا به تب مالت در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ افزایش  ۲۵ درصدی داشته و  سه هزار نفر در سال قبل به تب مالت مبتلا شده اند.

حذف ارز مرجع از کره در حالی صورت می گیرد که از یک ماه پیش به سبب اختلاف بر سر مابه التفاوت ارز تخصیصی به این کالای اساسی ۲۲ هزار تن کره در گمرک انباشته شده که با توافق مسئولین ۵ هزار تن از این مقدار با ارز مرجع ترخیص شد اما همین مقدار هم به قیمت ارز مبادلاتی به دست مردم رسید.

حسین چمنی سخنگوی صنایع شیر ایران در گفتگو با فرارو در پاسخ به این سوال که چرا کره در ایران تولید نمی شود گفت: «میزان تولید شیر در کشور با میزان مصرف هماهنگی ندارد به همین سبب ما از قدیم الایام وارد کننده کره بودیم و تا عزمی برای افزایش تولید شیر در کشور وجود نداشته باشد تا سالها وارد کننده کره خواهیم ماند.»

وی با بیان اینکه میزان استفاده از چربی حیوانی در کشور بالا است گفت: «نژاد گاو در ایران هلشتاین است که میزان چربی شیر آن ۳٫۵ درصد است. این میزان چربی با مقدار مصرف تناسب ندارد چرا که ما در سال بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کره نیاز داریم. با توجه به تولید حدود هفت میلیون تن شیر در کشور و میزان چربی آن، ۲۰ هزار تن از این مقدار در کشور تولید می گردد که آن هم در محصولات پر چرب استفاده می گردد.»

چمنی افزود: «بر این اساس برای مابقی آن وابسته به واردات هستیم. برای خودکفایی باید یک برنامه دراز مدت داشته باشیم و ذخیره ژنتیکی دامداری ها باید گسترش پیدا کند.»

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.