کمبود آب تهدیدی جدی برای باغات پسته

رییس کمیسون اتاق کشاورزی تهران گفت: با افزایش سرمایه گذاری، اتخاذ تدابیر ویژه جایگاه پسته رادر بازارهای جهانی حفظ کنیم.

محمد حسین کریمی پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: پسته ایرانی ضمن داشتن مزیت های فراوان و صادرات مداوم تجاری دنباله دار به بیش از ۷۰ کشور به طور مستقیم و به بیش از ۱۰۰کشور به عنوان مشتری تجاری، متاسفانه تولید و فروش آن با تهدیدهای جدی مواجه است.

وی ادامه داد: نه تنها در مناطق کاشت سنتی مانند کرمان و یزد بلکه در قطب های جدید تولید پسته مانند خراسان و استانهای مرکزی با محدودیت جدی در کیفیت و مقدار آب مواجه هستیم که این امر در کیفیت ، میزان تولید و قیمت تمام شده پسته تاثیری بسیار منفی دارد.

رییس اتاق کشاورزی تهران افزود: علاوه بر محدودیت منابع آبی، تغییر استانداردهای کشورهای خریدار تهدیدی دیگر برای پسته ایرانی محسوب می شود که با توجه به اینکه تولید پسته به روش سنتی با تفرق باغات و پدیده خرده مالکی صورت می گیرد، توانایی مقابله با این چالش ها را ندارد و همین امر موجب شده حضور ما در برخی بازارها کم و یا حذف شود.

کریمی پور  خاطر نشان کرد: ضروری است تدابیری به کار گرفته شود تا قیمت تمام شده در تولید پسته کاهش یابد تا در رقابت با محصول خارجی دچار مشکل نشویم.

وی ادامه داد: ایران با داشتن بیش از ۴۵۰هکتار باغات پسته که بزرگترین پوشش باغی در سطح کشور است، نباید از جایگاه اساسی خود در بازارهای جهانی که موجب اشتغالزایی، تولید ثروت ملی و تامین ارز در کشور می شود، چشم بپوشد.

رییس اتاق کشاورزی تهران تاکید کرد: با تقویت نقاط ضعفمان، افزایش سرمایه گذاری، اتخاذ تدابیر ویژه باید جایگاه پسته در بازارهای جهانی را حفظ کنیم.

کریمی پور افزود: صادرات پسته در سال جاری با وجود فشارههای بین المللی و شرایط انتقال ارز همانند سال گذشته خواهد بود و با مانع جدی مواجه نیستیم.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.