کمبود ویتامین D خطر ابتلا به دیابت نوع یک را تشدید می‌کند

۲۸ آبان ،

54-20.jpg

کارشناسان علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در یک آزمایش تازه دریافته‌اند که کاهش سطح ویتامین D در خون خطر ابتلا به دیابت نوع یک را افزایش می‌دهد.

به گزارش تفسیری سرویس سلامت ایسنا، در این مطالعه متخصصان دانشکده پزشکی سان دی گو در دانشگاه کالیفرنیا به ارتباط بین سطح سرم ویتامین D3 و احتمال ابتلا به دیابت نوع یک پی بردند.

این مطالعه شش ساله روی نمونه‌های خونی حاصل از ۲۰۰۰ داوطلب نقش پیشگیرانه ویتامین D3 را در ممانعت از بروز دیابت نوع یک نشان داد.

به گزارش تفسیری پایگاه اینترنتی اینترنتی مای هلت نیوز دیلی، دکتر سدریک گارلند متخصص و استاد دپارتمان طب خانواده و پیشگیری در دانشکده پزشکی سان دی گو در این رابطه یادآور شد: هر چند در بررسی‌های قبل وجود ارتباط بین کمبود ویتامین D و خطر بروز دیابت نوع یک ملاحظه شده بود اما در مطالعه اخیر برای اولین بار این فرضیه عملا تحت آزمایش قرار گرفت به شیوه‌ای که رابطه این بیماری را با کمبود دوز مشخصی از ویتامین D آشکار ساخت.

این یافته حاصل مطالعه روی نمونه‌های آزمایشگاهی است که از میلیون‌ها سرم خون منجمد و ذخیره شده در بانک سرم خون دپارتمان ثبت سرم دفاعی برای نظارت بر بیماری‌ها به دست آمده‌اند. این متخصصان روی یک هزار نمونه سرم خون حاصل از اشخاص سالمی که بعدا به دیابت نوع یک مبتلا شده بودند آزمایش و سپس نتیجه بررسی‌های خود را با یک هزار نمونه سرم خون حاصل از اشخاص سالم و غیردیابتی مقایسه کردند.

متخصصان با مقایسه غلظت‌های متفاوت سرم حاوی شکلی از ویتامین D موسوم به “D (OH) 25” یا “۲۵- هیدروکسی ویتامین D” توانستند مشخص کنند که چه مقدار از این ویتامین در بدن لازم است تا خطر ابتلا به دیابت نوع یک در فرد کاهش پیدا کند.

جزئیات بیشتر این آزمایشات در نشریه انجمن مطالعات دیابت اروپا با عنوان «Diaberologia» گزارش تفسیری شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.