کمبود کود شیمیایی، چالش نگران‌کننده کشاورزان

کمبود کود شیمیایی، چالش نگران‌کننده کشاورزان

عدم توزیع کافی و به‌موقع کود شیمیایی مهمترین مشکل این حوزه برای کشاورزان است.

 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت توزیع کود شیمیایی گفت: قیمت کود نسبت به سال‌های گذشته به‌شدت افزایش یافته است، اما مشکل مهمتر عدم توزیع است.

مجتبی شادلویی با اشاره به اینکه کارمزد توزیع بسیار پایین است، افزود: شرکت‌های خصوصی تمایلی به توزیع ندارند، اما در صورت برنامه‌ریزی برای توزیع نیز شرکت‌های پتروشیمی در حالی که پول کود را دریافت می‌کنند، ماه‌ها طول می‌کشد تا محصول را تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها در قبال خرید و توزیع مشکل دارند علاوه بر اینکه قیمت تکلیفی نیز روان نیست و کمبود کود شیمیایی تهدید جدی بخش کشاورزی است. به‌موقع نرسیدن کود اکثر کشاورزان را نگران کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: قرار بود در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کود و بذر مستثنی باشد و یارانه به آنها تعلق بگیرد و قرار نبود این آزادسازی اتفاق بیفتد.

شادلویی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر یارانه‌ای به کود شیمیایی تعلق نمی‌گیرد، تصریح کرد: یارانه به این محصول تعلق می‌گیرد، اما بسیار محدود است، در حالی که در فصل بهار کود شیمیایی چالش اصلی کشاورزان بود.

وی یادآور شد: شرکت‌های پتروشیمی کود را به قیمت کیسه‌ای ۳۸ هزار تومان صادر می‌کنند پس از مذاکره با وزیر جهاد کشاورزی و معاون‌های وزیر مقرر شد کود با ۵۰ درصد تخفیف و قیمت کیسه‌ای ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به کشاورزان فروخته شود و ۵۰۰ تومان هم برای کارمزد توزیع در نظر گرفته شود که قیمت دولتی ۲۰ هزار تومان تعیین شد.

شادلویی با اشاره به اینکه قیمت کود شیمیایی در سال گذرشته کیسه‌ای پنج‌هزار تومان بود، تأکید کرد: در حال حاضر با وجود افزایش قیمت چهار بر ابری این محصول به دلیل کارمزد پایین توزیع شرکت‌های بخش خصوصی حاضر به توزیع نیستند و فقط تعاونی‌ها و اصناف اقدام به توزیع می‌کنند و کشاورزان با کمبود کود روبه‌رو هستند و این وضعیت به صلاح تولید نیست.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران درباره اینکه در این شرایط به کودهای آلی و زیست محیطی روی آوره شود، اظهار داشت: سیاست ۵۰ ساله کشاورزی در ایران استفاده از کودهای شیمایی بوده است و ظرف مدت‌زمان کوتاه نمی‌توان این شیوه را تغییر داد، بلکه نیازمند زمان بیشتری برای تغییر مسیر است.

وی با اشاره به مذاکره با وزیر جهاد برای دریافت حجم مورد نیاز کود شیمیایی گفت: با وجود تأکید وزیر برای آنکه کود مورد نیاز کشاورزان در اختیارشان قرار گیرد، اما روال کار به‌دلیل محدود بودن کارمزد توزیع کند انجام می‌شود، زیرا شرکت‌های بخش خصوصی حاضر به توزیع نمی‌شوند و فقط تعاونی‌ها و اصناف کشاورزی آمادگی توزیع دارند، اما آنها نیز در قبال پرداخت پول، پس از زمانی طولانی کود را از کارخانه‌ها دریافت می‌کنند./

 

خبرنگار: مهدیه انوشه

N-910723-02

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.