کنترل جرم تنها از طریق اقدامات پیشگیرانه نتیجه‌بخش است

یک وکیل دادگستری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: کنترل جرم تنها از طریق اقدامات پیشگیرانه نتیجه بخش است و مدیریت مطلوب جرم نیازمند اتخاذ تدابیر پیشگیرانه نسبت به وقوع بزهکاری است.

علی نجفی‌توانا در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر بزهکاری به عنوان یکی از مشکلات جوامع به حساب می‌آید، اظهار داشت: کنترل جرم تنها از طریق اقدامات پیشگیرانه نتیجه بخش است و مدیریت مطلوب جرم نیازمند اتخاذ تدابیر پیشگیرانه نسبت به وقوع بزهکاری است.

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به جرم‌انگاری و ماهیت جرایم تصریح کرد: بسیاری از جرایم نتیجه تغییر اوضاع اقتصادی اجتماعی و صنعتی هستند و اگر مبانی آنها با تمامیت ارزشی در بخش‌های مالی یا جانی در ارتباط باشند، این نوع جرم‌انگاری‌ها در طول تاریخ ماندنی خواهند بود.

وی با بیان اینکه بزهکاری همراه با تولد بشر آغاز شد، گفت: در جوامع متعادل و متعارف میزان جرم در حالتی قرار خواهد داشت که جامعه قدرت تحمل آن را داشته باشد.

نجفی توانا ادامه داد: در هر جامعه با توجه به نگاه سیاسی، ایدئولوژیکی، فرهنگی، اوضاع اقتصادی، جغرافیایی، اجتماعی و تاریخی نظام قانونگذاری و بحث جرم‌انگاری و همچنین سیاست جنایی، واکنش‌های کیفری متفاوت است و این تفاوت و ویژگی‌ها در میزان جمعیت بزهکار و تنوع بزهکاری اثر خواهد داشت.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه در کشور ما موضوع جرم و بزهکاری از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده و با اکثر کشورهای جهان متفاوت است، افزود: جمعیت کیفری، میزان ورودی پرونده به دستگاه قضایی، تعداد جمعیت کیفری، تعداد زندانیان و تعداد افراد نابهنجار با استاندارد بسیاری از کشورها و جوامع فرق دارد.

وی خاطرنشان کرد: جوامعی که مدیرانی با تدبیر دارند، معمولا از روش‌های کنش و واکنشی در کنار هم استفاده می‌کنند. در این وضعیت از پیشگیری‌های مختلفی از جمله پیشگیری‌های اختصاصی، وضعی اجتماعی، رشدمدار و فردمدار استفاده می‌شود؛ در کشور ما نیز در این خصوص لایحه پیشگیری از جرایم در حال بررسی است که باید با دقت بیشتری تصویب شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.