یک پژوهشگر ترک: ترکیه و ایران نقش مهمی در تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا بازی می‌کنند

۱۶م اسفند ،

یک پژوهشگر ترک گفت: ترکیه و ایران به عنوان دو ابرقدرت بزرگ به نوبه‌ی خود تلاش می‌کنند که در برابر تحولات اخیر در کشورهای عربی بر اساس رویکرد منحصر به فرد خود حرکت کنند و بر اساس آن سمت و سو دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیفار اردوغان، پژوهشگر ترک در دومین نشست تخصصی همایش بین‌المللی خلیج فارس با عنوان «خیزش‌های جهان عرب و منطقه‌ی خلیج‌فارس: تاثیر متقابل» که عصر امروز سه‌شنبه با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران برگزار شد، اظهار کرد: منطقه‌ی خاورمیانه منطقه‌ای است که در طول دهه‌های قبل از منظر تغییرات دموکراتیک، دست نخورده باقی مانده است.

او با اشاره به تحولات اخیر در شمال آفریقا و خاورمیانه ادامه داد: بعضی از تحلیل‌گران معتقدند که این تحولات انعکاسی از تمایل ملت‌های عربی برای دموکراتیزه شدن و قرارگیری در نظام مدرن است اما بعضی دیگر این تحولات را یک حرکت اسلامی و ناشی از مخالفت لیبرالیسم با اسلام‌ گرایی تلقی می‌کنند.

این پژوهشگر ترک اضافه کرد: در این میان ترکیه و ایران به عنوان دو ابرقدرت بزرگ به نوبه‌ی خود تلاش می‌کنند که در برابر تحولات اخیر در کشورهای عربی بر اساس رویکرد منحصر به فرد خود حرکت کنند و به آن سمت و سو دهند. در حال حاضر تحولات کشورهای عربی از عوامل قومی، مذهب و حتی درگیری‌های قبیله‌یی بسیار تاثیر پذیرفته است. ممکن است به سبب نبود پیوستگی در میان جوامع عربی، صدماتی به این تحولات وارد شود.

اردوغان افزود: اگر بعضی بر تفاوت‌ها تاکید کنند و از گروه‌های مذهبی و قومی خاصی دفاع کنند ممکن است ثبات و امنیت منطقه را با مشکلات جدی مواجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: آینده‌ی حکومت‌های تازه کشورهای عربی تنها به نحوه‌ی مدیریت چالش‌های تازه ناشی از نبود پیوستگی در میان جوامع بستگی ندارد بلکه در این‌باره نقش بازیگران منطقه‌یی و نوع روابط آن‌ها با این حکومت‌های نوظهور نیز بسیار مهم است.

هم‌چنین در ادامه، محمد ابراهیمی، پژوهشگر ایرانی دربارهٔ‌ی تبیین منطقه‌گرایانه‌ی نقش انقلاب‌های عربی در روند واگرایی ایران و شورای همکاری خلیج فارس گفت: با توجه به ساختار حکومتی و بافت اجتماعی کشورهای منطقه‌ی خلیج فارس از یک سو و پیام و هدف انقلاب‌های عربی از سوی دیگر همراه با سایه‌ی سنگین روابط دولت‌ها با قدرت‌های فرامنطقه‌یی در ساختار بین‌الملل، جنگ سرد میان ایران و عربستان شدت بیش‌تری می‌یابد.

او ادامه داد: عربستان به دنبال اتخاذ پرستیژ پدرسالارانه در شورای همکاری خلیج فارس است؛ در حالی که ایران پا به پای عربستان برای خود نقش رهبری در جهان اسلام به‌علاوه استقلال در سیاست‌های خود و حاکمیت برتر در خلیج فارس قائل می‌شود. این رقابت دیرینه از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌یی مورد بهره‌برداری‌هایی قرار گرفته و می‌گیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.