یک کرد اول‌وزیر معارضان سوری شد

۲۹م اسفند ،

به گزارش ممتازنیوز، فارس به نقل از عربی پرس نوشت: معارضان سوری شرکت‌کننده در نشست استانبول ترکیه روز قبل/دوشنبه «غسان هیتو» را درحالی به سمت نخست وزیر دولت انتقالی انتخاب کردند که سایه اختلافات بر این نشست سایه افکنده بود.

منابع آگاه در میان ائتلاف معارضان سوری در این خصوص اعلام کردند که رقابت برسر احراز این پست بین «أسامه القاضی» و «أسعد مصطفى»، وزیر سابق جدا شده از نظام سوریه و «غسان هیتو» در جریان بود.

«غسان هیتو» کیست؟

«غسان هیتو»، متولد ۱۹۶۳ میلادی در شهر دمشق، پایتخت سوریه است. وی دارای دو مدرک کارشناسی در رشته ریاضیات و علوم کامپیوتری از دانشگاه بوردو ایالت ایندیانا آمریکا و همچنین کارشناسی مدیریت است.

«غسان هیتو» کرد تبار در آمریکا اقامت دارد و منابع نزدیک به وی تاکید می‌کنند که هیتو از جمله اشخاصی است که همواره در کار و فعالیت‌های رسمی و دولتی خود فرد موفقی به شمار می‌آمده است.

«غسان هیتو» را باید بنیانگذار و نایب رئیس ائتلاف معارض «برای سوریه آزاد» از سال ۲۰۱۱ تاکنون تلقی کرد. وی همچنین بنیانگذار جمعیت حمایت حقوقی از مهاجران عرب و مسلمان نیز به شمار می‌آید.

اما منابع آگاه افشا کردند که «غسان هیتو» از کارمندان رسمی «شورای دمکراسی آمریکا»ست و حقوق ماهیانه دریافتی وی از این شورا ۸۰ هزار دلار بیان شده و این مجلس برای انتخاب وی به سمت «نخست وزیری» دولت انتقالی معارضان سوریه برای آن تبلیغات بسیاری انجام داد.

به این ترتیب «غسان هیتو» اولین اول وزیر دولت انتقالی معارضان سوریه است که کارمند یک دستگاه آمریکایی است که مدعی «حمایت از دمکراسی در خاورمیانه» است که توسط «جیم پرنس» اداره می‌شود.

درباره «جیم پرنس» کافی است، تنها به این نکته اشاره شود که وی از آمریکایی‌ یهودی الاصلی است که خدمت نظامی خود را در ارتش رژیم صهیونیستی سپری کرد.

«سهیر الاتاسی»، نایب رئیس ائتلاف «دولت انتقالی سوریه» و دختر «جمال الاتاسی»، سیاست‌مدار معروف سوری و از اشخاص نزدیک به فرمانده شورشیان مسلح «ارتش آزاد سوریه» از کارمندان «غسان هیتو» است که گفته شده دارای حقوق ماهیانه ۶۰ هزار دلاری است.

انتخاب «غسان هیتو» به سمت اول وزیری دولت انتقالی معارضان سوری درحالی صورت می‌گیر که وی یکی از کارمندان یک افسر سابق رژیم صهیونیستی و کارمند یک موسسه آمریکایی است که ماهیت واقعی آن و فعالیت‌های آن جای سوال بسیار دارد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.