۱۰۰ عنوان فیلمنامه در دبیرخانه قلم طلایی جشنواره مقاومت

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی که با تجلیل از هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده مجموعه کتاب‌های قصه‌های مجید همراه بود، شب گذشته ۲۶ تیرماه با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدحسین صوفی معاون صدا، مصطفی رحماندوست و طاهره ایبد نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، حسین عربی مدیر روابط عمومی رادیو فرهنگ و جمع کثیری از هنرمندان رادیویی در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

در این مراسم کاظم‌زاده ضمن برشمردن اهداف چهارمین هم اندیشی طنز رادیویی گفت: هوشنگ مرادی کرمانی روایتگر قصه‌های زندگی‌است که نخستین بار در دهه چهل در رادیو روایت قصه‌های مجید را آغاز کرد و خود از پیشکسوتان طنز رادیویی در شمار است.

 

وی ادامه داد: باعث افتخار است که رادیو فرهنگ در این هم اندیشی ضمن تقدیر از پیشکسوتان برنامه کودک رادیو، مراسم نکوداشت نویسنده برجسته کودکان و عضو محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسی جناب آقای هوشنگ مرادی کرمانی را برگزار می‌کند تا ضمن آموزش آیین نکوداشت بزرگان به کودکان، به یکی از وظایف رسانه‌ای خود نیز که همانا الگوسازی و ایجاد فضای شادی و نشاط در جامعه است، عمل می‌کند.

 

در ادامه مراسم عذرا وکیلی گوینده برنامه سلام کوچولو روی سن آمد و به اجرای برنامه پرداخت و پس از آن گفت: ۴۳ سال است که برنامه سلام کوچولو از رادیو پخش می‌شود و ۴۱ سال آن را من اجرا کرده‌ام. خوشحالم که طی این سال‌ها توانستم برای بچه‌ها کار کنم.

 

مصطفی رحماندوست نفر بعدی بود که برای ایراد سخنرانی به روی سن دعوت شد اما او خواندن داستانی کوتاه در حوزه طنز را به ایراد سخنرانی ترجیح داد. پس از او نیز منوچهر آذری به اجرای برنامه پرداخت و با گفتن چند لطیفه و زدن سازدهنی حاضران را به وجد آورد.

 

خواندن بیانیه هیات داوران توسط شهرام شکیبا نیز بخش بعدی این برنامه بود و در ادامه از برگزیدگان سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی در بخش‌های آثار مکتوب و آثار شنیداری تجلیل شد. پایان بخش این مراسم اجرای ترانه لالایی بود، مریم نشیبا قبل از آغاز پخش این ترانه گفت: یکی از دلایل محبوبیت من برنامه شب به خیر کوچولو است که روی ماهش را می‌بوسم. این برنامه به لطف آقای کاظم‌زاده پا گرفت. ترانه آن سروده مصطفی رحمان دوست است که با صدای پروشات پیروزکام خوانده شده که آن زمان ۸ سال بیشتر نداشت. 

 

جلسه نقد و بررسی نمایش “کلمات و مرد” برگزار شد

 

دوشنبه ۲۶ تیرماه در تماشاخانه “مهر” جلسه نقد و بررسی نمایش”کلمات و مرد” به کارگردانی مهدی مشهور برگزار شد.

 

در این جلسه که بعد از اجرای نمایش برپا شد، آرزو افشار مدرس دانشگاه و امین عظیمی کارشناس و منتقد تئاتر همراه با مهدی مشهور کارگردان نمایش به نقد و بررسی “کلمات و مرد” پرداختند و به پرسش‌های تماشاگران نیز پاسخ گفتند.
 

در ابتدای این نشست آرزو افشار درگذشت استاد سمندریان را به حاضران و جامعه‌ تئاتر کشور تسلیت گفت و در ادامه ضمن برشمردن ویژگی‌های نمایش “کلمات و مرد” دقایقی درباره تئاتر فیزکال و شاخصه‌های آن صحبت کرد. در ادامه‌ این نشست امین عظیمی منتقد تئاتر نیز در خصوص این نمایش نکاتی را مطرح کرد و با اشاره به تاریخچه‌ تئاتر فیزیکال، بخش‌های مختلف نمایش “کلمات و مرد” را مورد برسی قرار داد.

 

مهدی مشهور کارگردان و طراح این نمایش ضمن توضیح درباره چگونگی تولید این اثر و فرایند شکل گیری آن به سوالات حاضران پاسخ گفت. نمایش “کلمات و مرد” که بر اساس صوت و حرکت طراحی شده، بدون دیالوگ بوده و داستان مرد تنهایی را روایت می‌کند که از شدت تنهایی عاشق یک طناب می‌شود. اجرای این نمایش به دلیل استقبال تماشاگران، تا پایان تیر ماه تمدید شد.

 

الکساندر کووانجی بازیگر برزیلی و گلشاد مرادی، بازیگران این نمایش هستند. نمایش “کلمات و مرد” تاکنون در کشورهای لیتوانی، ایتالیا، آلمان و فرانسه اجرا شده و برای شرکت در جشنواره‌ی اسکوار نیویورک به کشور امریکا دعوت شده است.
تماشاخانه ماه حوزه هنری تا پایان تیرماه ساعت ۱۹:۴۵ میزبان نمایش “کلمات و مرد” است.

 
گزارش دومین نشست تخصصی سینمای مستند و تجربی 

 

عصر دیروز ۲۶ تیرماه، دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی سینمای مستند و تجربی با عنوان”صد سند”، در سالن اجتماعات مرکز گسترش سینمای مستندو تجربی برگزار شد. شفیع آقامحمدیان گفت: با توجه به تشکیل سازمان سینمایی و تعیین ماموریت هایی جدید برای مرکز، ما بدنبال پاسخ به این سوال هستیم که چگونه در تولیداتمان، تغییرات کیفی داشته باشیم و سبب ارتقای کیفی آثار سینمایی شویم. از طرفی ما در پی تعریفی دقیق و مناسب برای بحث فیلم های تجربی و معیارهایی برای رسیدن به آن هستیم.

 

وی ادامه داد: ما قصد داریم حرف جدی در جهان سینما داشته باشیم و بتوانیم در سطح بین الملل فعالیت کنیم. البته نگاه و معیارهای سینمای دنیا تغییر کرده است و آنها بدنبال فیلم های استاندارد هستند و ما هم باید بتوانیم در حد استانداردهای دنیا حرکت کنیم و نگاه بین المللی را در فیلم هایمان داشته باشیم.

 

آقامحمدیان ضمن اشاره به برگزاری همایش”دور از سایه” گفت: از تمامی کسانی که دست به قلم هستند نیز می خواهم که اگر مطلبی و یا مقاله ای پیرامون بحث سینمای تجربی یا اکسپریمنتال دارند، آن را ارائه نمایند تا ماحصل این نگاه ها در همایش بررسی شود.

 

حسین خورشیدی معاون فرهنگی مرکز نیز با اشاره به عنوان این مرکز عنوان کرد: عنوان سینمای تجربی هم اکنون دچار دگردیسی شده و تصمیم داریم تا این مفهوم را به سمت “فیلم های تجربی” به معنای آثار متفاوت هدایت کنیم.

 

وی ادامه داد: در واقع ما می خواهیم کارهایی متفاوت با آثار متداول در سینمای ایران ساخته شود و برای ارتقای وضعیت سینمای کشور و در جهت دمیدن خون تازه به رگ های سینما حرکت کنیم. مسلما بهترین مکان برای رسیدن به این  هدف هم مرکز است؛ چراکه با نیروهای جوان و خوشفکر در ارتباط است. بنابراین کار اولی متفاوت هم مورد توجه مرکز است و با تغییر رویکرد ها، ما به طور جدیتر به سینمای تجربی خواهیم پرداخت و مانعی هم برای حضور فیلمسازان حرفه ای و پیشکسوت در مرکز نمی بینیم.

     

پناه بر خدا رضایی کارگردان سینما و مستندساز نیز در این جلسه، طی سخنانی اظهار داشت: من فکر می کنم موضوعات مهمی از این نوع جلسات استخراج می شود و از این جهت خوشحالم. درباره سینمای تجربی هم باید بگویم که شخصاً با تعریف سینمای تجربی مشکل دارم، چون فکر می کنم وقتی یک کلمه را به سینمایی خاص اطلاق می کنیم، بار معنایی آن را دستخوش تحول ساخته ایم.

 

وی افزود: به عقیده بسیاری از صاحبنظران، فیلم تجربی به اثری اطلاق می شود که تا آن زمان در تاریخ سینما ساخته نشده باشد. از طرفی مخاطبان فیلم تجربی عامه مردم نیستند؛ لذا این مسئله بسیار مهمی است که «مرکز» بداند فیلمش را برای چه کسانی می سازد.
 

رضا مجلسی نیز در ادامه این جلسه گفت: به نظر من فیلمی که در چارچوب قرار می گیرد، دیگر تجربی نیست. بنابراین خیلی بدنبال تعریف مشخص و دقیق و اینکه فیلم تجربی را دستوری تعریف کنیم نباشید؛ چراکه این راه به جایی نمی برد.
وی افزود: به نظرم باید به فیلمسازان و اندیشه شان اعتماد کنید و خیلی بدنبال چهارچوب های بسته و مشخص نباشید، چراکه همه ما برآیند و زاده همین فرهنگ چندین هزار ساله هستیم.

 

سید جواد میرهاشمی نیز افزود: من خیلی وارد بحث تجربی نمی شوم چون هر فیلمساز به فراخور اندیشه خودش، آن را تعریف می کند. از طرفی تعریف سند افتخار هم برای هر فردی متفاوت است.

 

وی افزود: به نظر من برای ساخت فیلم های بین المللی باید بستر سازی های درست انجام شود؛ ما نمی توانیم فیلمساز را در یک اتاق دربسته نگه داریم و بعد از او انتظارات زیادی داشته باشیم. به نظرم نیاز است که فیلمسازان را در حوزه مورد نظر تربیت کنید و برای آنها ورک شاپ و … برگزار کند.

 

ر این نشست، فیلمسازان و مستندسازانی نظیر پناه بر خدا رضایی، محمدرضا هاشمیان، محسن خانجهانی، مهناز رکنی، رضا مجلسی، سید جواد میرهاشمی، ماجد نیسی، علی خسروی، طاهره حسن زاده، مصطفی شیری، مهدی اسدی، لقمان خالدی، محمد احسانی، هادی آفریده، امیرحسین خلیل زاده و حامد باقری حاضر بودند. 
 

پخش مستند “همه ما به چای عادت داریم”از شبکه ۴  


مستند”ما همه به چای عادت داریم” از مجموعه مستند ۱۳ قسمتی “پرسه در شهر”، به تهیه کنندگی جعفر صانعی مقدم و با مشارکت موسسه تصویر شهر و گروه مستند شبکه ۴ سیما امشب از این شبکه پخش می شود.

 

فیلم مستند “ما همه به چای عادت داریم” به موضوع امنیت شغلی و تاثیرات روانی آن بر خانوادها و افراد می پردازد، چرا که در زندگی مدرن امروز پیدا کردن شغل رویایی است و از دست دادن آن کابوس و این فیلم با نگاهی مستند گونه به لایه های پنهانی زندگی امروز نظر می کند.

 

 این مستند ۳۵ دقیقه ای به کارگردانی لقمان خالدی است که مدیریت تولید آن را محمد متین اوجانی، تصویر برداری را روزبه رایگا و صدابرداری را حبیب محمدی برعهده دارند. فیلم “مشترک موردنظر” از دیگر فیلم های مجموعه “پرسه در شهر” به کارگردانی لقمان خالدی است که پیش از این از شبکه ۴ سیما روی آنتن رفته است.

 

مستند “پرسه در شهر” پیش از این در چهارمین جشنواره فیلم شهر به نمایش درآمده است و در اختتامیه این جشنواره جایزه ویژه هیات داوران به جعفر صانعی مقدم به دلیل تلاش های مستمر وی در سینمای مستند اهدا شد.

 

 

ثبت ۱۰۰ عنوان فیلمنامه در دبیرخانه قلم طلایی جشنواره مقاومت

 

چهار روز به مهلت ثبت نام و شرکت در بخش قلم طلایی ( مسابقه فیلمنامه نویسی) دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت باقی مانده است. جشنواره بین المللی فیلم مقاومت (انقلاب و دفاع مقدس)، به منظور ارتقاء سطح کیفی فیلمنامه نویسی، ایجاد انگیزه و اشتیاق جهت نگارش فیلمنامه های ارزشمند وهمچنین شناسایی استعداد های نو ، سومین مسابقه فیلمنامه نویسی را با عنوان ” قلم طلایی سینمایی” برگزار می کند.

 

“انقلاب، دفاع مقدس، تلاش و تبلور ارزشهای انسانی”، “انقلاب، دفاع مقدس، جانبازان ،آزادگان و خانواده شهدا”، “انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، خودباوری، پویایی صنعتی و اقتصادی و غرورملی”، “دفاع مقدس، توسعه علمی، فرهنگی و سازندگی کشور”، “انقلاب اسلامی، بیداری و مقاومت اسلامی”، “انقلاب اسلامی و مقابله با تروریسم”، “استکبار جهانی و صهیونیزم” و هر موضوعی که معرف هویت انقلاب ، دفاع مقدس ،بسیج و مقاومت سایر ملل باشد موضوعات بخش قلم طلایی دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت را تشکیل می دهند.

 

نسخه فراخوان بخش های مختلف دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ( انقلاب و دفاع مقدس) روی سایت جشنواره به نشانی www.moqavematfilmfest.ir  قرار دارد.

 
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.