۱۰۱ میلیارد ریال برای توسعه مکانیزاسیون در خراسان شمالی جذب شد

۳۰ام بهمن ،

ˈالله وردی خادمیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال کشاورزان استان برای دریافت ۱۵۶ میلیارد ریال تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی به بانک های عامل معرفی شده بودند.

وی افزود: این اعتبار از محل حمایت ویژه بخش کشاورزی از طریق پرداخت مستقیم یارانه، کمک های فنی و اعتباری و طرح توسعه بخش کشاورزی تخصیص یافت.

وی با اشاره به عقب بودن این استان در شاخص استفاده از دنباله بندها گفت: میزان استفاده از این ادوات در کشاورزی استان ۵۰ درصد و میانگین این شاخص در کشور ۵۸ درصد است.

خادمی با اشاره به هدفگذاری سه درصدی برای ارتقای سالانه این شاخص، گفت: برای استفاده بیشتر از ماشین آلات کشاورزی و دنباله بندها باید اعتبارات ویژه تخصیص یابد.

رییس اداره فناوری های مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح کلی مکانیزاسیون کشاورزی این استان را بالاتر از میانگین کشوری خواند و گفت:‌ این رقم در خراسان شمالی حدود ۳/۱ اسب بخار در هر هکتار و در کشور ۱/۱ اسب بخار است.

خادمی گفت: هم اکنون هشت هزار و ۹۰۰ دستگاه انواع ماشین های کشاورزی و ۳۲ هزار دستگاه انواع دنباله بند در این استان وجود دارد که ۵۰ درصد آنها فرسوده و نیازمند جایگزینی است.

وی افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه سالانه باید ۵۷۰ دستگاه انواع ماشین آلات کشاورزی، دنباله بند و سایر ادوات مورد نیاز به این بخش افزوده شود که این مستلزم تامین اعتبارات کافی در این خصوص است.

وی افزود: هر ساله ۴۰۰ دستگاه کمباین مهاجر از سایر استان ها در فصل برداشت محصول به این استان حمل می گردد.

وی گفت: خراسان شمالی استانی سردسیر است و کمباین های مهاجر بعد از فعالیت در سایر استان ها بدون تعمیر به این استان حمل می شوند که این امر افزایش ضایعات را به دنبال دارد.

خادمی اظهار کرد: خرده مالکی، کمبود نقدینگی و از سویی افزایش روزافزون قیمت ها توان کشاورزان این استان برای خرید ماشین آلات کشاورزی و دنباله بندها را تحلیل برده که اختصاص تسهیلات با بهره کم به کشاورزان این استان یک ضرورت است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد. ک/۳

۷۱۸۴/۶۲۶

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.