۲۰ درصد جمعیت کودکان دچار آشفتگی روحی روانی هستند

11-469.jpg

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به بار بالای بیماری‌های روحی روانی در کشورمان، باید در طب کودکان به این مسئله توجه شود و مسئله روحی روانی کودکان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار «سلامت» ایسنا منطقه جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر محمدباقر لاریجانی در بیست و چهارمین همایش بین‌المللی بیماریهای کودکان گفت: اقدامات خوبی در مرکز طبی اطفال از چند سال گذشته تا کنون انجام شده است تا چهار سال اخیر نیز این روند سرعت گرفته است. تا کنون نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این مجموعه انجام شده است. آموزش این مجموعه با وجود چالش‌ها، موفقیت‌های قابل توجهی داشته و توانسته است جایگاه خود را حفظ کند.

وی افزود: با توجه به اینکه جمعیتمان رو به سالخوردگی است و نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدید برای این کار هستیم، اما هنوز جمعیت سنی کودکان و نوجوانان ما زیاد است و باید خود را آماده کنیم چرا که در آینده با جمعیت قابل توجه جوانان نیز روبرو هستیم.

رییس دانشگاه علم پزشکی تهران در خصوص مطالعه‌ای که توسط وزارت بهداشت و این دانشگاه انجام شده است، اظهار کرد: این یکی از مطالعات بزرگ در زمینه سلامت است. ۳۵ هزار خانوار ایرانی در این مطالعه در ابعاد بسیاری شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. برخی نتایج این تحقیق نشان داد ۷،۷ درصد نوزادان ما وزن کمتر از ۲،۵ کیلوگرم دارند. میزان مرگ و میر کودکان نسبت به دهه گذشته از ۱۸،۳ درصد به ۱۵،۶ درصد رسیده است که هنوز جا برای ارتقای آن وجود دارد. میزان مرگ و میر شیرخواران زیر یکسال نیز به ۲۰،۶۵ درصد نسبت به سال ۷۹ کاهش یافته است. مرگ و میر کودکان تا پنج سال نیز از ۳۶ به ۲۲ درصد رسیده است. تغذیه انحصاری با شیر مادر نیز نسبت به دهه گذشته از ۴۴ درصد به ۵۳ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در شاخص‌های موثر در سلامت باید به مسئله آموزش توجه شود، بیان کرد: در سطح آموزش گستره‌ وسیعی داشتیم و برای توجه به سلامت کودکان باید از آموزش و پرورش کمک بگیریم.

لاریجانی عنوان کرد:‌ تعداد قابل توجهی از کودکان پنج تا ۱۴ سال ما کار می‌کنند که باید تمهیداتی در این زمینه دیده شود. هنوز خانوارهای زیادی وجود دارند که گمان می‌کنند تنبیه بدنی در ارتقای رفتاری کودکان موثر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آمارها نشان می‌دهد وضعیت سلامت کودکان کشورمان در ۱۰ سال اخیر رشد زیادی داشته است.

در نقشه تحول سلامت و نقشه جامع علمی کشور نقش توجه به ارتقای سلامت کودکان به صورت بارز دیده شده است که جا دارد به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای شود. در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای گسترش طب اطفال اقدامات زیادی شده است در همین راستا سه مرکز تخصصی و فوق تخصصی در مجموعه دانشگاه داریم که خاص کودکان است. مرکز ناهنجاریهای مختلف در اطفال نیز در مرکز طبی کودکان پایه گذاری شده است. ۱۰۳ مرکز تحقیقاتی در مرکز دانشگاه فعال است که هشت مرکز آن در حوزه کودکان فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در شرف تحولاتی در نظام ارائه خدمات هستیم، افزود: بحث منابع سلامت در کشورمان مانند کشورهای دیگر از جمله آمریکا محدودیتهایی دارد. در کشورمان با توجه به شرایط باید بر اساس دستور العمل‌های قانونی به فکر ارتقا آن باشیم. در طرح پزشک خانواده بیمارستان‌های ما سطوح دوم و سوم این ارجاع هستند و باید این سرویس‌ها را گسترش دهند. با توجه به اینکه مرکز طبی کودکان مرکز ارجاع است باید بتواند نقش خود را در این ماموریت ایفا کند.

لاریجانی با بیان اینکه در کشورمان بیماریهای روحی روانی بالاترین آمار بار بیماریها را دارند، تصریح کرد: بحث دیگر، سلامت روان کودکان و نوجوانان است. مطالعات نشان داده است ۲۰ درصد جمعیت کودکان دچار آشفتگی در مسائل روحی روانی هستند. با توجه به این نگاه باید از طب کودکان به این مسئله توجه شود و مسائل روحی روانی کودکانه را مدنظر داشته باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارد، اما هنوز بیمارستان‌های ما پا برجا بوده و در حال ارائه خدمات هستند و تلاش بی‌وقفه‌ای در این زمینه دارند. از حدود هشت ماه پیش با ۱۰ درصد از بیمارانی که در بیمارستان‌های این مجموعه بستری می‌شدند بعد از ترخیص تماس می‌گیریم، بالغ بر ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران از مجموعه ارائه خدمات راضی هستند. برای آن گروه پرسنلی که بیماران از آنها راضی هستند نیز برنامه آموزشی خواهیم داشت.

لازم به ذکر است، بیست و چهارمین همایش بین‌المللی بیماریهای کودکان ۲۰ تا ۲۴ مهر ماه در مرکز طبی کودکان در حال برگزاری است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.