۳۰ کوهنورد آسیایی موفق به فتح ۱۴ قله بالای هشت هزار متر شده اند

‘این جئونگ لی’ روز جمعه در گفت و گو با ایرنا در شهر تبریز اضافه کرد: پنج کوهنورد از کره جنوبی و سه کوهنورد از تبت چین در صدر سایر کوهنوردان این قاره در این زمینه قرار دارند.

وی گفت: کشور چین نیز به دلیل کثرت جمعیت خود، دارای بیشترین تعداد کوهنورد و همچنین فعال ترین عضو در این اتحادیه است و کشورهای ژاپن و کره جنوبی در رده های بعدی قرار دارند.

لی در خصوص نشست سالیانه اعضای هیات رییسه اتحادیه کوهنوردی آسیا در شهر تبریز و تصمیماتی که در آن گرفته شد، اظهار کرد: در این نشست مقرر شد تا مهر ماه امسال، اعضای این اتحادیه صعود مشترکی به یکی از قله های بالای شش هزار متر فاقد نام داشته باشند و این قله به نام این اتحادیه ثبت شود.

وی بیان کرد: همچنین راهکارهای توسعه تعداد اعضا و راه های برخورد با اعضای غیرفعال در این نشست بررسی شد.

لی خاطرنشان کرد: همچنین اتحادیه کوهنوردی آسیا در این نشست با صدور بیانیه ای از کشور نپال خواست در صدور مجوز صعود به قله اورست بازبینی کرده و بیش از حد مجاز، اجازه صعود به کوهنوردان را ندهد.

وی بیان کرد: از تصمیمات مهم این نشست، تاکید بر اخلاق در ورزش پاک کوهنوردی و حفظ محیط کوهستان توسط کوهنوردان بود و قرار شد نشست بعدی در سال ۲۰۲۴ در هنگ کنگ برگزار شود.

رییس اتحادیه کوهنوردی آسیا گفت: اتحادیه کوهنوردی آسیا از زمان تشکیل خود، دو هدف تشویق مردم به ورزش کوهنوردی و ترغیب آنها به حفظ کوهستان را دنبال کرده و برنامه های متنوعی در این راستا دارد.

اتحادیه کوهنوردی آسیا با حضور ۱۶ عضو از هشت کشور از حدود ۲۰ سال پیش تشکیل شده اما فقط ۱۲ عضو آن فعال هستند.

در نشست سالیانه اتحادیه کوهنوردی آسیا در شهر تبریز، روسای فدراسیون های کوهنوردی کشورهای کره جنوبی، چین، تایوان، قرقیزستان، هنگ کنگ، ژاپن، پاکستان و ایران حضور داشتند.

۷۲۳۳/۵۸۷

ورزشی. ** ۱۵۸۹ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۷۱۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.