اشتباهاتی که منجر به طلاق می‌شود

شاید همه در طول زندگی مشترک، اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که گاه برای چند لحظه یا گاه چند روز سبب بروز دلخوری زن و شوهر‌ها می‌شود؛ ولی بعضی از این اشتباهات و مهمتر از آن، تکرار آنها آنقدر زندگی مشترک را به خطر می‌اندازد که ممکن است حتی به طلاق منجر شود.

حتما زوج‌هایی را دیده‌اید که به طور ناگهانی و بدون این‌که مشکلات حاد و بزرگی در زندگی‌شان داشته باشند، ناگهان تصمیم به جدایی و طلاق می‌گیرند و حتی تا سال‌ها بعد از خود می‌پرسند کجای کار اشتباه بوده که کارشان به طلاق کشیده است و هر کدام دیگری را مقصر این امر می‌داند، غافل از این‌که در بیشتر موارد هر دوی آنها به یک اندازه مقصرند و اشتباهات ریز و درشت زیادی را مرتکب شده‌اند که ادامه زندگی مشترک را برای آنها مشکل کرده است.

شاید بزرگ‌ترین مشکل زوج‌ها مخصوصا زوج‌های جوان، تلاش برای عوض کردن خلقیات همسر باشد. ‌بدون شک، افراد بالغ به طرز چشمگیری تغییر نمی‌کنند، پس بهتر است فرد، همسر خود را قبول کرده و او را به خاطر منحصربه‌فرد بودنش و تفاوت‌هایی که ‌با دیگران دارد، دوست بدارد. تلاش برای عوض کردن همسر، فقط احساسات او را جریحه‌دار کرده و ‌زندگی مشترک را خراب می‌کند.

یکی دیگر از این موارد صحبت با نیش و کنایه زوج‌هاست که اگر در طولانی‌مدت ادامه پیدا کند، سبب دلخوری‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. مورد دیگر نداشتن وقت کافی برای یکدیگر است. بعضی از زوج‌ها آنقدر از یکدیگر فاصله گرفته‌اند که دیگر علاقه‌ای نسبت به هم احساس نمی‌کنند.

پذیرش اشتباهات خود و عذرخواهی بموقع نیز از مواردی است که گاه زوج‌ها فراموش می‌کنند به آن عمل کنند. حسادت هم از مواردی است که می‌تواند یک زندگی را به جهنم تبدیل کند، اگر دو نفر همدیگر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، حسادت باعث اتلاف وقت شده و موجب اهانت به ‌همسر می‌شود و این تصور را به وجود می‌آورد که طرف مقابل به او اعتماد ندارد و این کار می‌تواند سمی در رابطه زوج‌ها باشد.

توقع بیش از حد زوج‌ها از یکدیگر، مخصوصا در تنگنا قرار دادن همسر از نظر اقتصادی ناخودآگاه به همدیگر آزار?رساندن است.

و نکته دیگر این‌که اگر زوج‌هایی هستند که از مشاجره به‌ جای گفتگو استفاده می‌کنند یا در زندگی مشترک غرور دارند یا در کل، قدر همسرشان را نمی‌دانند، باید منتظر تبعات خطرناک این اشتباهات نیز باشند.

شاید در برخی از زندگی‌ها، طلاق آخرین و بهترین راه باشد؛ اما راه‌های متفاوتی وجود دارد که می‌تواند پایه‌های سست یک زندگی مشترک را تنومند نموده و طول عمر آن را به سال‌های متمادی افزایش دهد. اغلب مشکلات زندگی زوج‌های جوان به علت عدم تجربه و اطلاعات کافی از نحوه کنترل زندگی مشترک می‌باشد و این که دختر و پسر جوان نیاموخته‌اند چگونه همسرداری کنند و چگونه بر مشکلات پیش آمده غالب شوند یا چگونه ایجاد علاقه کنند!

برای هر کاری، داشتن تجربه و راهنمایی شدن، مهم‌ترین ملزوماتی است که موجب رسیدن به نتایج مطلوب در آن کار می‌شود و عدم آگاهی و نداشتن راهنمای مناسب هم متقابلا بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که می‌توان بر پیکره اهداف خود وارد کرد.

در این موارد بهترین راه مشاوره است. مشاور باتجربه و متخصص، حکم یک راهنمای مناسب و کوله‌باری از تجربه را دارد که مشکلات پیش‌آمده را چنان نرم و کمرنگ می‌کند که دیگر جای هیچ اختلافی باقی نمی‌ماند.
انجمن های تخصصی فلش خور – تمامی انجمن‌ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.