بررسی لایحه بودجه سال کل کشورمیراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری

۲۱اردیبهشت،

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مبحث میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را در لایحه بودجه سال کل کشور بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به عنوان یکی از معاونت‌های رئیس‌جمهوری متولی سه بخش میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور است.

این بخش علاوه بر دستگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شامل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی نیز می‌شود. در لایحه بودجه سال مجموع اعتبارات سازمان ۳,۰۴۵,۴۶۳ میلیون ریال در نظر گرفته شده که نسبت به قانون بودجه سال ، ۲۶/۱۰ درصد کاهش داشته است.

مجموع اعتبارات تملک سرمایه‌ای سازمان در این سال برابر ۲,۱۶۸,۰۶۰ میلیون ریال است که نسبت به قانون بودجه سال ، ۰۶/۶ درصد کاهش داشته و مجموع اعتبارات هزینه‌ای ۸۷۷,۴۰۳ میلیون ریال بوده که نسبت به قانون بودجه سال ، ۲۰/۱۹ درصد کاهش نشان می‌دهد . عمده ترین محل درآمدی سازمان، درآمد حاصل از فروش بلیط موزه‌های سازمان است که بدون تغییر ۱۶۰,۰۰۰ میلیون ریال باقی مانده است.

بررسی بودجه در سطح ملی نشان می‌دهد که تمامی برنامه‌ها بجز برنامه تامین ، حفاظت و مرمت میراث غیرمنقول با ارزش فرهنگی و تاریخی (۹۵/۱۰+) رشدی منفی داشته‌اند؛ در این بین بیشترین کاهش مربوط به برنامه هزینه‌های مربوط به بازنشستگان دولت (۸۱/۶۹-) بوده است. با احتساب سطح ملی و استانی بیشترین رشد مربوط به برنامه اکتشاف باستان‌شناسی و تاریخی (۵۸/۲۱ ) می‌شود.

بررسی میزان همسویی و هم‌راستایی لایحه بودجه سال با قانون برنامه پنجم در زمینه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری موید این نکته است که هماهنگی و انسجام سند پایین دست (لایحه) با سند بالادست (قانون برنامه) تا حد بسیاری حفظ شده است. به طوری که بجز چند مورد، برنامه‌ها و طرح‌ها در جهت انجام وظایف سازمان طبق قانون برنامه پنجم توسعه بوده است.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.