بهره وری راهی هموار برای “توسعه اقتصادی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بهره وری شاخص مناسب برای موفقیت در امر صادرات است به همین منظور با نگاهی به آمار صادرات در کشور می توان درصد موفقیت در بهره وری را سنجید.

 فاطمه آقامیری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی ازعواملی موثر در عوامل تولید میزان بهره وری است که تولید کننده را متوجه سرمایه خود می کند. 

وی گفت: نیروی کار، سرمایه، عوامل تولید و مصرف انرژی از جمله عوامل تولید در بهره وری است که توجه به میزان عملکرد آنها سبب توسعه سرمایه می شود. 

این کارشناس با بیان اینکه این شاخص از سال ۱۳۵۶ به یک میزان تنظیم شده است ادامه داد: این شاخص ها برای سال های بین ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۴ به یک میزان محاسبه می شود و در چند سال اخیر در جلسات کارشناسان اقتصادی توجه به این مهم مطرح شد اما برای اینکه سبب بهره وری عوامل تولید شود باید هماهنگی بین شاخص ها و میزان تولید صورت گیرد. 

وی تأکید کرد: رابطه مستقیمی بین میزان رشد بهره وری و رشد ناخالص داخلی ایران وجود دارد و این بدان معناست که در سالهایی که شاهد رشد تولید ناخالص داخلی باشیم می توان انتظار رشد شاخص های بهره وری را نیز داشت. 

آقامیری تصریح کرد: نوسانات پی در پی در شاخص بهره وری نشانه بی برنامگی است که برای رسیدن به شاخص واحد بهره وری در راستای توسعه باید در سه سطح اشتغال تولید و سرمایه برنامه ریزی کرد. 

وی در پایان گفت: بهره وری شاخص مناسب برای موفقیت در امر صادرات است به همین منظور با نگاهی به آمار صادرات در کشور می توان درصد موفقیت در بهره وری را سنجید. 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.