به کاریکاتوریست‏‌ها اعتماد کنید

۱۹خردادماه،

آرشیو خبرتجسمی کد مطلب: ۲۸۸۶۱     

علیزاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین:

ارسال به دوست    نسخه چاپی نسخه چاپی   

سردبیر مجله طنز و کاریکاتور گفت: هنرمندان کاریکاتوریست کشور ما به قانون اساسی پایبندند و مسئولان باید به آنان اعماد کنند.

یکشنبه ۱۹ خرداد ساعت ۱۵:۲۷

جواد علیزاده یکی از داوران دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران در گفت‎وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری هنر ایران دربارهٔ این دوسالانه گفت: سطح آثاری که به دوسالانه کاریکاتور رسید و پس از داوری در نمایشگاه آن به نمایش درآمد، بسیار خوب بود و کاریکاتورهای جوان بسیاری را در این دوسالانه شناختیم. کاریکاتوریست‎هایی که البته باید بیش از جشنواره‌‏ها در مطبوعات کار کنند اما به سبب کم تعداد بودن نشریان کاغذی و حق‎الزحمه کم نمی‏‌توانند در مطبوعات کار کنند یا به کاریکاتوریست بودن به عنوان یک شغل نگاه کنند.

وی در ادامه دربارهٔ این موضوع که دوسال تاخیر در برگزاری دوسالانه سبب شده است تا بسیاری از کاریکاتوریست‌ها تمایلی به نمایش آثار قدیمی خود نداشته باشند اظهار کرد: معمولا هنرمندانی که در یک سطح حرفه‎ای فعالیت می‏‌کنند، اثار قبل خود را قبول ندارند و چون همواره در حال رشد می باشند می‏‌خواهند همواره کارهای تازه خود را عرضه کنند و این در مورد هنرمندان شرکت‏کننده در دوسالانه کاریکاتور نیز صادق است. البته سوژه‌ها هیچگاه کهنه نمی‏شوند بلکه این نگاه هنرمند است که نسبت به آن سوژه درگذر زمان تغییر می‏‌کند.
سردبیر مجله طنز و کاریکاتور دربارهٔ سوژه‎های دوسالانه دهم کاریکاتور نیز گفت: سوژه‎های هر دوسالانه با تایید شورای سیاست‌گذاری آن انتخاب می‌شود هرچند من به عنوان یکی از اعضای شورا، با انتخاب خرافه پرستی و گربه ایرانی به عنوان سوژه‎های دو بخش این دوسالانه موافق نبودم.
علیزاده افزود: به نظر من با آنکه موضوع خرافه پرستی در همه جهان عام است اما نمادهای خرافی هرکشوری چنا با هم متفاوت است که ممکن است همه مردم با آنها آشنایی کامل نداشته باشند. سوژه‎های عام‏تر و بهتری هست که می‏تواند همه شرکت‏کنندگان و مخاطبان یک دوسالانه ا به خود جلب کند اما رای کلی شورا بر انتخاب این موضوع بود. در مورد گربه ایرانی نیز همین حالت وجود داشت و کمی دشوار بود که هنرمندی بخواهد سوژه گربه ایرانی را برای کارش انتخاب کند اما باز هم نظر شورا بر انتخاب این سوژه بود.
وی همچنین دربارهٔ اینکه کاریکاتور ما امروز کمتر در مطبوعات جایی برای ارائه دارد اظهار کرد: تفاوت ما با دیگر کشورها در این است که در آنجا کاریکاتوریست ابتدا در مطبوعات کار می‎کند و پس از آنکه به نگرش خاصی رسید در جشنواره‎ها نیز شرکت می‌کند. کاریکاتور با گرافیک فرق دارد و کاریکاتوریست باید بتواند تحلیلگر مسائل کشر خود و جهان باشد. اما درکشور ما چون فضایی برای کاریکاتور به عنوان شغل وجود ندارد، هنرمندان به جشنواره‌ها روی می‎آورند.
این هنرمند با بیان اینکه کاریکاتوریست مثل یک آسیب‎شناس عمل می‌کند افزود: هنرمند این رشته نماینده مردم است و دردها و مشکلات آنها را به خوبی می‎شناسداما متاسفانه وقتی از کسی یا موضوعی انتقاد می‏کند مسئولان ناراحت می‏شوند و به آنها برمی‏خورد. به نظرم تا وقتی چنین طرز فکری حاکم است کاریکاتور نیز همین وضع را خواهد داشت.
علیزاده از مسئولان خواست به کاریکاتوریست‎ها اعتماد کنند و گفت: هنرمندان کاریکاتوریست کشور ما به قانون اساسی پایبند می باشند و باید بتوانند با حسن نیتی که دارند و در فضایی به دور از دسته‎بندی‎های سیاسی و جناحی کار کنند.
انتهای پیام/
۶۵/۳۲
 


Loading...


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.