تشکیل جنبش ضد هارپری در کانادا

رهبران دانشجویی در کبک، بزرگ‌ترین استان کانادا قرار است جنبشی سراسری برای مبارزه با استفان هارپر، نخست وزیر این کشور را آغاز کنند.

به گزارش پرس تی وی به نقل از روزنامه تورنتو سان، این جنبش سراسری توسط گابریل نادو ـ دوبویس، سخنگوی پیشین گروه دانشجویان «کلاسه» کبک، کلوئه زاوادزکی ـ تورکوت، نماینده «کلاسه» و اتان کاکس، فعال سیاسی و تحلیل‌گر ۲۸ ساله سازماندهی شده است.»

قرار است این سه تن در ۲۹ سپتامبر سفر فشرده‌ای به لندن داشته باشند و در پنج شهر دیگر ـ تورنتو، وینیپگ، ساسکاتون، رگینا و ویکتوریا ـ پیش از پایان سفرشان در ۵ اکتبر در ونکوور سخنرانی کنند.

کاکس گفت که هدف از این تور کانادایی، تربیت کانادایی‌هاست تا بتوانند جنبش‌های اجتماعی مشابه جنبش دانشجویی کبک را تشکیل دهند.

اعتراضات دانشجویی کبک یک سری راهپیمایی‌های دانشجویی پیوسته بود که تحت رهبری اتحادیه‌های دانشجویی مانند «فدراسیون دانشگاه کبک» علیه تصمیم دولت کانادا برای افزایش شهریه از ۲.۱۶۸ به ۳.۷۹۳ دلار طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ برگزار شد.

ژان شاره، نخست‌وزیر پیشین کبک خواستار انتخاباتی در ماه آگوست برای برخورد با ناآرامی‌های اجتماعی شد که این استان را تحت تاثیر قرار داده بود.

شاره انتخابات ۴ سپتامبر را باخت و از ریاست حزب لیبرال کبک در پی شکست در انتخابات استعفا کرد. «حزب کبکی» چپ میانه‌رو پیروز انتخابات این افزایش شهریه را لغو کرد.

کاکس گفت که عامل حیاتی موفقیت تظاهرات دانشجویی کبک این بود که هر دانشجو «یک حس مالکیت» در این جنبش داشت.

وی افزود که این سفر قرار است به «مردم نمونه‌های عینی از یک جنبش اجتماعی موفق ارائه کند و در آن‌ها مبارزه با آن‌چه برای‌شان مهم است را الهام بخشد.»

کاکس گفت: «و بله، ما شدیدا نیاز داریم که از دست استفان هارپر خلاص شویم.»

وی تصریح کرد که دولت هارپر شرایط رفاه اجتماعی کشور را از بین می‌برد و «باید در مقابل آن مقاومت کرد.»

کاکس در خاتمه گفت: «دموکراسی نباید فقط به سیاست‌های انتخاباتی محدود شود. دموکراسی چیزی بیشتر از هر چهار سال انتخابات است.»


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.