راه مقابله با تحریمها/ ایران و زیمبابوه از ظرفیت جنبش نم استفاده کنند

چکیده: رئیس اجرایی روزنامه “هرالد” زیمبابوه با اشاره به مناسبات رو به گسترش ایران و زیمبابوه، همکاری دو کشور بویژه در جنبش عدم تعهد را از جمله راههای مقابله با تحریمهای غربی دانست.

“پیکیرایی دکه تکه” رئیس اجرایی روزنامه “هرالد” زیمبابوه با تاکید بر اهمیت روابط ایران و زیمبابوه، به تشریح زمینه های همکاری دو جانبه برای ناکام گذاشتن تلاش غرب در تحریم اقتصادی دو کشور پرداخت.

به نظرتان در حال حاضر مناسبات ایران و زیمبابوه در چه سطحی است؟

 

روابط دو کشور در سطح بسیار خوبی است و با این وجود زمینه های زیادی برای گسترش هر چه بیشتر این مناسبات وجود دارد. در حال حاضر زیمبابوه بهترین روابط در خاورمیانه را با ایران دارد و این به خاطر سیاست مستقل هر دو کشور است.

 

ایران و زیمبابوه باید برای مقابله با تحریمهای غرب همکاری های خود را در تمام زمینه ها گسترش داده و همچنین در سازمانهای بین المللی نقش پررنگ تری ایفا کنند. یکی از این سازمانها “جنبش عدم تعهد” است و دو کشور می توانند از ظرفیتهای این سازمان برای بی اثر کردن تحریمها بهره بگیرند.

 

زیمبابوه به عنوان عضو فعال جنبش عدم تعهد و ایران به عنوان رئیس دوره ای این جنبش چه اقداماتی می توانند برای مقابله با تحریمها انجام دهند؟

 

ایران و زیمبابوه باید با ایفای نقش فعال در جنبش نم زمینه مقابله با اعمال اینگونه اقدامات را فراهم کرده و از تکرار تحریمها علیه اعضای این جنبش جلوگیری کنند. در هر حال من مطمئنم که دو کشور با توجه به منابع غنی و ظرفیتهای بالایشان خواهند توانست بر تحریمها غلبه کرده و راه پیشرفت و توسعه را به سرعت بپیمایند.

این در حالی است که جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترین سازمان بین المللی پس از سازمان ملل متحد، از جمله سازمانهای تاثیرگذار در عرصه جهانی است. به همین دلیل ریاست دوره ای ایران بر این سازمان فرصت بسیار مناسبی است، ایران باید از این فرصت برای روشنگری و افشای سیاستهای غرب استفاده کند. همچنین ایران باید از این تریبون برای اصلاح در ساختار سازمان ملل بهره گیری کند که حامیان آن اعضای نم هستند.

با توجه به سابقه مبارزات ضداستعمارگری زیمبابوه و عضویتش در اتحادیه آفریقا، این کشور چه نقشی می تواند در گسترش روابط ایران با این اتحادیه ایفا کند؟

زیمبابوه به عنوان یکی از کهن ترین کشورهای آفریقا و عضو اتحادیه آفریقا می تواند در بهبود روابط ایران با کشورهای این منطقه نقش مهمی ایفا کند، به ویژه اینکه ایران با توجه به پیشرفتهای فناوری، صنعتی و علمی اش از اقبال خوبی در آفریقا برخوردار است و می تواند در بهبود وضعیت این قاره به کشورها کمک کند.

چگونگی مقابله دولت زیمبابوه با تحریمهای اقتصادی و سیاسی غرب که به خاطر سیاستهای ضداستعماری “رابرت موگابه” متوجه این کشور شده، چگونه بوده است؟

زیمبابوه جزو کشورهایی است که از تحریمهای غرب آسیب دیده، اما توانسته است این صدمات را با یافتن دوستانی جدید و قطع وابستگی خود به غرب جبران کند. راه مقابله با تحریمهای غرب برای کشورهایی مانند ایران و زیمبابوه نیز گسترش همکاری با کشورهای مستقل و جایگزینی آنها در مناسباتشان است. این اقدام همچنین سبب ایجاد بازارهای جدید شده و انحصارگری غرب را از بین می برد.

گفتنی است روزنامه “هرالد” بزرگترین، مشهورترین و قدیمی ترین روزنامه جمهوری زیمبابوه است که درسال ۱۸۹۱ تاسیس شده و به انتشار اخبار داخلی و بین المللی درهمه زمینه ها به ویژه در زمینه فرهنگی، ورزشی، و تجاری به زبان انگلیسی می پردازد. این روزنامه تیراژی ۵۰۰۰ تایی دارد و دفتر آن در حراره است.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.