رشد ۲ برابری ظرفیت تامین آب و برق در کشور

هم اکنون سدهای متعددی با ظرفیت ۱۲ میلیارد مترمکعب در کشوردر حال احداث است که با بهره برداری از آنها تا پایان فعالیت دولت دهم، ظرفیت مخازن سدهای کشور با دو برابر افزایش در مقایسه با ابتدای فعالیت…

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، “مجید نامجو”با اشاره به دستاوردهای صنعت آب و برق از ابتدای فعالیت دولت نهم در سال ۱۳۸۴ تاکنون، اظهار داشت: ظرفیت تولید برق کشور در ابتدای فعالیت دولت نهم ۳۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات بود که این میزان تا پایان فعالیت دولت دهم در سال آینده با ۳۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش به حدود ۷۵ هزار مگاوات خواهد رسید.

به گفته وی، هم اکنون ۲۳ واحد نیروگاهی با ظرفیت ۱۲ هزار مگاوات در قالب طرح مهر ماندگار در حال احداث است که به تدریج وارد مدار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در بخش ذخیره آب، اظهار داشت: هم اکنون سدهای متعددی با ظرفیت ۱۲ میلیارد مترمکعب در کشوردر حال احداث است که با بهره برداری از آنها تا پایان فعالیت دولت دهم، ظرفیت مخازن سدهای کشور با دو برابر افزایش در مقایسه با ابتدای فعالیت دولت نهم به ۶۲ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

وی دستاوردهای صنعت آب و برق کشور را در هفت سال گذشته مستند خواند و با تاکید بر لزوم تداوم رشد شاخص های کلان آب و برق، اظهار داشت: عملکرد و دستاوردهای صنعت آب و برق در سال های اخیر باید به شکل مناسب اطلاع رسانی شود.

نامجو سپس با اشاره احداث سد تالوار در استان همدان، از این سد به عنوان یک پروژه ملی یاد کرد و گفت: احداث این سد، یک وظیفه است و به بهترین نحو ممکن از سوی وزارت نیرو پپیگیری خواهد شد و به موقع آب سد را به همدان منتقل خواهیم کرد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم حفظ دشت های مهم از جمله دشت بهار و کبودراهنگ و دشت قزوین، تصریح کرد: باید با به کارگیری روش های مدرن، نسبت به حفاظت از دشت ها تلاش کنیم و کنترل دشت ها باید به مردم واگذار شود.

وی سپس با اشاره به تصفیه خانه فاضلاب همدان، از آن به عنوان یکی از تصفیه خانه های خوب، پیشرفته و مهم کشور نام برد.

براساس این گزارش، تصفیه‌خانه فاضلاب ‌همدان که همزمان با سومین روز از هفته دولت با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید، برای جمعیت ۵۰۰ هزار نفر و در‌ دو مدول به روش لجن فعال با نیتریفیکاسیون و دنیتریفیکاسیون، حذف بیولوژیکی فسفر و استفاده از هاضم بیهوازی برای تثبیت لجن طراحی و به این منظور از فرآیند ترکیبی “Step – Feed” به روش UCT استفاده شده‌ است.

افزون بر فاضلاب ‌شهر همدان‌، ‌فاضلاب ‌شهرهای ‌بهار‌، جورقان، صالح‌آباد و لالجین ‌به ‌این تصفیه خانه منتقل می‌شود.

بخشی از پساب خروجی تصفیه خانه برای استفاده در نیروگاه شهید مفتح همدان و بخشی برای مصارف کشاورزی و آبیاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و لجن حاصله نیز به صورت کمپوست به عنوان کود در کشاورزی قابل استفاده خواهد بود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.