ریال عربستان ۱۰۰۰ تومان شد/ غیبت ایرانیان در بازارهای مکه و مدینه

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به مدینه منوره، همزمان با نوسانات شدید قیمت ارز در ایران، افزایش غیرمنتظره “ریال عربستان” زائران ایرانی را در مکه و مدینه منوره غافلگیر کرده است.

در روزهای اخیر و با ورود تعداد قابل توجه‌ای از زائران ایرانی به مدینه منوره، قیمت هر ریال عربستان در بازارهای رسمی و غیر رسمی تا مرز یکهزار تومان افزایش یافته است.

این در حالی است که در مراسم حج سال گذشته هر ریال عربستان حدود ۳۵۰ تومان ارزش داشت و خرید با ریال عربستان برای زائران ایرانی دارای صرفه اقتصادی بالایی بود.

با این وجود، در سالجاری با افزایش ۳ برابری قیمت هر ریال عریستان سعودی در مقایسه با سال گذشته، قدرت خرید زائران ایرانی به شدت کاهش یافته است.

گزارش میدانی خبرنگار اعزامی مهر از بازارچه‌های خرید شهر مدینه منوره نشان می دهد که در چند روز گذشته افزایش قیمت هر ریال عربستان به ۱۰۰۰ تومان منجر به کاهش خرید زائران ایرانی شده است.

در حال حاضر، قیمت یک لباس درجه دو بچه‌گانه چینی در بازار و فروشگاه‌های مدینه حدود ۱۰ تا ۱۵ ریال عربستان است. به عبارت دیگر، یک ‍زائر ایرانی برای خرید این لباس باید معادل ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هزینه کند در حالی که ارزش این لباس در بازار تهران کمتر از ۷ هزار تومان برآورد می شود.

از سوی دیگر، با کاهش ارزش ریال ایرانی، برخی فروشندگان محلی و برخی از فروشگاه ها که تا سالهای قبل به جای ریال عربستان برای فروش کالا از دریافت تومان ایرانی استقبال می کردند، در سالجاری از معامله و فروش کالا با تومان ایرانی خودداری می کنند.

در همین حال، کاهش ارزش ریال ایرانی و افزایش تصاعدی قیمت ریال عربستان سعودی نگرانی و ناراحتی فروشندگان مهاجر و خارجی شاغل در بازار مکه و مدینه منوره را هم به همراه داشته است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.