سودان پیشنهاد جدیدی برای حل موضوع نفت با سودان جنوبی ارایه داد

به گزارش ایرنا، هیات مذاکره کننده سودان در مذاکرات دوجانبه با سودان جنوبی در اتیوپی، پیشنهاد جدیدی را برای صدور نفت سودان جنوبی از خاک سودان مطرح و اعلام کرد: خارطوم موافق است هر بشکه نفت سودان جنوبی را با دریافت ۳۲ دلار صادر کند، اما توافق بر سر مساله نفت را منوط به مسایل امنیتی که هنوز مانع بزرگ در برابر توافق همه جانبه دو کشور است، دانست.

مذاکرات بین خارطوم و ‘جوبا’ وارد مراحل پایانی شده زیرا هر دو طرف پیشنهادهایی در باره موضوع امنیت ارایه کرده اند.

به گزارش الجزیره ، ترسیم مرزهای مشترک، پیچیده ترین مساله مورد اختلاف دو طرف است و نفت هم یک موضوع مهم اما بغرنج در مذاکرات است.

پیشنهاد جدید دولت سودان مربوط به مالیات انتقال و پالایش نفت سودان جنوبی در خاک سودان است. خارطوم می گوید ، این پیشنهاد می تواند شکاف بین دو طرف را کاهش دهد اما جوبا بدهی های قدیمی را هم در موضوع نفت دارد که باید آنها را بپردازد.

دولت سودان تاکید کرد: حصول توافق در موضوع نفت باید همزمان با تعیین تکلیف مسایل امنیتی صورت گیرد. پیشنهاد سودان در موضوع نفت یک روز پس از آن ارایه شد که جوبا رییس هیات مذاکره کننده خود را از اتیوپی فراخواند تا موضع نهایی سودان جنوبی در قبال مسایل مورد اختلاف را اتخاذ کند.

در حالی که شمارش معکوس برای رسیدن به مهلت نهایی شورای امنیت به دو کشور برای دستیابی به توافق جامع و حل مسایل مورد اختلاف آغاز شده، طی روزهای اخیر دولت سودان جنوبی بارها اتهام هایی را علیه سودان مطرح و این کشور را به حملات هوایی به اراضی خود متهم کرد.

مذاکرات بین خارطوم و جوبا تنها گفت وگوهایی نیست که با مشکلات زیادی مواجه است ، بلکه مذاکرات بین دولت سودان و جنبش مردمی ‘شاخه شمال’ با هدف دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران انسانی در دو ولایت ‘کردوان جنوبی’ و ‘نیل آبی’ که در اتیوپی آغاز شده هم با موانع سیاسی و امنیتی مواجه شده است .

در مذاکرات بین خارطوم و جنبش مردمی که یکی از گروه های شورشی در سودان و مورد حمایت سودان جنوبی است، امکان توقف جنگ در کردوان جنوبی و نیل آبی بررسی می شود.

مترجمام** ۱۴۹۱**۱۶۵۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۹۵۳۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.