سیب را گاز بزنید

داشتن توانایی لازم برای گاز زدن و جویدن خوراکی‌ها به کاهش خطر ابتلا به فراموشی مرتبط است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه انجمن طب سالمندان آمریکا، تیمی متشکل از محققان وزارت دندانپزشکی علوم پزشکی و مرکز تحقیقات افزایش سن مؤسسه کارولینسکا در سوئد با بررسی از دست دادن دندان‌ها و توانایی جویدن و مشاهده عملکرد شناختی و توانایی‌های ذهنی یک نمونه تصادفیاز ۵۵۷ فرد ۷۷ ساله و بالاتر دریافتند که افرادی که در گاز زدن و جویدن مواد غذایی با بافتهای سفت‌تر مانند سیب دچار مشکل می‌شوند، بیشتر از بقیه در معرض بروز اختلالات شناختی و فراموشی قرار می‌گیرند.

براساس این گزارش محققان افزودند ارتباط بین مشکلات در جویدن و توسعه بروز مسائل شناختی و ادراکی در افراد مورد مطالعه با کنترل عوامل مؤ‌ثر بر میزان درک و فهم مانند سن، جنس، آموزش و پرورش و مشکلات سلامت روانی نیز همچنان ثابت باقی مانده است.

نتایج دیگر این مطالعه حاکی است یکی از عوامل از دست دادن عملکردهای شناختی و افزایش خطر ابتلا به زوال عقلی وابسته به نداشتن و یا کمتر داشتن دندان‌ها که جویدن را مشکل می‌سازند می‌تواند به دلیل کاهش رسیدن جریان خون به مغز باشد.

به گفته محققان اثر توانایی جویدن افراد با دندان‌های طبیعی و مصنوعی پایدار بوده و به تأثیرات آنها در کاهش بروز فراموشی ارتباطی ندارد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.