طلا گران می شود یا ارزان؟

الاکلنگ طلای جهانی و سکه ایرانی/طلا گران می شود یا ارزان؟ بینا- در حالی که روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه دارد، بهای طلا و سکه در بازار ایران  همچنان در حال صعود است.
به گزارش بینا به نقل از شاخص آنلاین، با آغاز معاملات بازارجهانی طلا در هفته کاری جدید، قیمت هر اونس طلا ۸ دلار و ۱۰ سنت دیگر پایین آمد و به ۱۷۴۶ دلار و ۲۰ سنت رسید.
این در شرایطی است که ۱۱ روز پیش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۹۰ دلار بود. بدین ترتیب در این مدت هر اونس طلا ۴۳ دلار و ۸۰ سنت از ارزش خود را از دست داده و به پایین ترین حد در یک ماه گذشته رسیده است.
بازار جهانی طلا در انتظار اقدام بانک مرکزی اروپا برای خرید اوراق قرضه دولت است اما تاکنون این بانک در این زمینه وعده داده است و هیچ اقدامی نکرده است. بر این اساس کارشناسان معتقدند که در کوتاه مدت قیمت هر اونس طلا در حدود ۱۷۵۰ دلار نوسان خواهد کرد.
با این وجود، کارشناسان بانک انگلیسی بارکلیز پیش بینی کرده اند که میانگین بهای جهانی طلا در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱۸۶۰ دلار خواهد رسید.
همچنین سایت تخصصی طلا(کیتکو) نوشت:بسیاری از تحلیلگران اقتصادی براین باورند بهای طلا سال جاری را با سطح ۲۰۰۰ دلار به پایان خواهد رساند اما در این میان مخالفانی وجود دارند که معتقدند قیمت این فلز زرد به ۱۶۰۰ دلار کاهش خواهد یافت.
نگرانیهای بین المللی نسبت به رشد اقتصادی جهان، اونس طلا را در حالت بلاتکلیفی قرار داده است.
با این وجود در بازار داخلی، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بار دیگر از ۱۳۵ هزارتومان فراتر رفته است. همچنین قیمت هر قطعه تمام سکه نیز دوباره به قیمت یک میلیون و ۳۷۰ هزارتومان بازگشته و در برخی معاملات یک میلیون و ۴۱۰ هزارتومان هم گزارش شده است.
لذا با وجود کاهش قیمت جهانی طلا، طی ۱۱ روز گذشته بازار داخلی طلا و سکه افت قیمت محسوسی را تجربه نکرده و شاهد نوسان صعودی قیمت بوده است.
کارشناسان علت این امر را حرکت بازار طلا و سکه برای تطابق قیمت ها با نرخ آزاد  دلار می دانند. چرا که در معاملات محدود امروز هر دلار آمریکا حدود ۳۵۰۰ تومان معامله شده است.

RSS

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. نجمه حسینی:

    شانس نداریم وقتی که مامیخوایم طلابخریم گران شده😢😢😢😢

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.