نمی‌توانیم قیمت ارز را پایین بیاوریم

جام جم آنلاین: رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که افزایش بعضی از اقلام و قیمت آنها اجتناب‌ناپذیر بود، گفت: بانک مرکزی نمی‌تواند مرتبا قیمت ارز را پایین بیاورد ولی سعی کردیم آن را کنترل کنیم. نقدینگی ما در تیرماه سال جاری سه هزار و ۸۷۵ هزار میلیارد ریال بود.

محمود بهمنی در بیست‌وسومین همایش بانکداری اسلامی با تاکید بر این‌که شرایط ما شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی است، گفت: ما با دنیا از نظر اقتصادی در حال مبارزه هستیم و در این شرایط باید کالاها را از دنیا تامین کرده و با توجه به تحریم بانک‌ها از جمله بانک مرکزی نقل و انتقال پول و مراودات اقتصادی را انجام دهیم.

وی افزود: شرایط ما شرایط جنگ است. قسمت اعظم تورم علی‌الخصوص در بخش ارزی را ناشی از آثار روانی می‌بینیم. ما باید در جامعه مکانیزم‌ها را اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد: برخی از وارد‌کنندگان کالا‌ها را با ارز دولتی وارد می‌کنند، ولی آن را با نرخ ارز آزاد به مردم عرضه می‌کنند که باید نظارت‌های لازم در این مورد صورت گیرد که آن وظیفه وزارت بازرگانی است.

بهمنی با تاکید بر این‌که نباید منابع و حق و حقوق مردم پایمال شود، گفت: عده خاصی از رانت استفاده می‌کنند که ما تماما به دنبال آن هستیم این فاصله و این رانت‌ها را حذف کنیم تا به خزانه کشور وارد شود.

وی اظهارداشت: اگر چه امروز بانکداری اسلامی در خیلی از کشور‌ها شکل جدیدی به خود گرفته ولی ما رضایت کامل از بانکداری خودمان به صورت فعلی نداریم و امیدواریم این را به بانکداری واقعی اسلامی تبدیل کنیم.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: وقتی تورم بیشتر از نرخ سود باشد نباید انتظار داشته باشیم مردم پول‌شان را پیش ما بگذارند چون یکی از وظایف ما حفظ ارزش پول مردم است.بنابراین بلافاصله بعد از افزایش نرخ سود‌ها ۱۱۳ هزار میلیارد ریال اوراق ما افزایش فروش داشت و سپرده‌های مدت‌دار افزایش یافت و با فروش سکه‌ها ۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال منابع جمع کردیم و این موجب شد که نقدینگی ما که در پایان سال ۸۹، ۲۵٫۲ درصد بود، تا پایان سال ۹۰ به ۱۹٫۴ درصد رسید، یعنی ۵٫۸ درصد نقدینگی ما کاهش یافت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره ماندگاری سپرده‌ها گفت: در پایان سال ۹۰، ۳۰٫۹ درصد ماندگاری سپرده‌ها در بانک‌ها بود که این رقم در تیرماه سال ۹۱ به ۲۹٫۹ درصد کاهش یافت و مطالبات معوق ما که ۱۵٫۱ درصد در پایان سال ۹۰ بود به ۱۷٫۳ درصد در تیرماه سال جاری رسید.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که برای پویایی نظام بانکی باید مدیریت بانک‌ها را کاملا فنی و تخصصی کنیم تا مدیران از خلاقیت بانکداری برخوردار باشند بر ضرورت آموزش‌های ضمن خدمت و گزینش شایسته‌ترین تاکید کرد.

بهمنی با اشاره به ورشکستگی برخی از موسسات مالی و اعتباری گفت: ما ابایی از این موضوع نداریم و هرجا که این موسسات نتوانند فعالیت کنند کنار می‌روند و نباید چیزی را که از بین می‌رود با دادن عصا سر پا نگه داریم. بانک‌ها هم مثل انسان هستند که زمانی کارشان تمام می‌شود و باید از دور خارج شوند.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.