واشنگتن و کابل درباره وضعیت نیروهای آمریکایی پس از ۲۰۲۴ مذاکره می‌کنند

۲۲ آبان ،

mail3-8.jpg

وزیر امور خارجه افغانستان اعلام کرد، مذاکرات جدی درخصوص وضعیت نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۲۴ میلادی، در هفته جاری در کابل آغاز می‌شود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری نیوز، یک موضوع اساسی در این باره مطرح است مساله مصونیت نیروهای آمریکایی از پیگرد قضایی در دادگاه‌های محلی افغانستان است.

در عراق، دولت واشنگتن پس از آنکه در ترغیب بغداد برای موافقت با مصونیت سربازان آمریکایی شکست خورد، همهی سربازان خود را از این کشور خارج کرد.

حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در خصوص احتمال بروز مشکلات مشابه در این کشور اخطار داده است. این مساله با قتل عام ۱۶ تن از روستاییان افغان در اوایل سال جاری میلادی توسط نیروهای آمریکایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. گفته می‌شود که این مساله توسط یک سرباز آمریکایی خودسر که به سرعت از افغانستان خارج شده، صورت گرفته است و در حال حاضر با دادگاه‌های آمریکا مواجه است.

جنان موسازی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در یک کنفرانس خبری گفت: مذاکرات رسمی در خصوص امضای یک توافقنامه امنیتی بین دولت‌های افغانستان و آمریکا در کابل در ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) آغاز خواهد شد. این مذاکرات به رهبری اکلیل حکیمی، سفیر افغانستان در آمریکا و جیمز وارلیک، معاون نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان صورت می‌گیرد.

این توافق امنیتی مربوط به وضعیت سربازان آمریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۲۴، اختیارات امنیتی آمریکا و همکاری دولت آمریکا با افغانستان می‌شود.

هیچ پاسخ سریع از جانب سفارت آمریکا در این زمینه در دسترس نبود. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه به کابل مسافرت کرد تا یک توافقنامه استراتژیک را با رئیس جمهوری افغانستان امضا کند، اما این توافقنامه در مورد حضور نیروهای آمریکایی پس از خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۲۴ میلادی از افغانستان نیست.

دولت آمریکا در میان بیش از ۱۰۰ هزار نیروی ناتو، حدود ۶۸ هزار سرباز دارد و انتظار می‌رود تا تعداد نامشخصی از سربازان خود را برای کمک به آموزش، مشورت و مساعدت به نیروهای افغانستان در جنگ علیه شبه نظامیان طالبان در افغانستان نگه دارد. افسران ارتش آمریکا گفته‌اند که آنها حدود ۱۵ هزار نیرو را برای این کار در نظر دارند اما این موضوع هنوز تایید نشده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.