وب ‌سایت خود را تحلیل کنید

جام جم آنلاین: ساخت یک وب‌سایت فارغ از این‌که شما محصولی می‌فروشید یا بلاگ یا اطلاعات دیگری را تولید می‌کنید، همواره یک چالش به‌همراه خواهد داشت.

شما بر محتوای وب‌سایت خود کنترل کامل دارید، ولی درخصوص افرادی که مشتری آن هستند، کنترلی نخواهید داشت. ابزار تحلیل همواره بخشی از دنیای وب بوده ‌است ولی مالکان بسیاری از سایت‌ها به‌علت دشواری در استفاده، به اندازه کافی از آنها استفاده نکرده‌اند.

این درست است که در دهه ۹۰، تنها راه کسب اطلاعات درباره وب‌سایت‌ استفاده از نرم‌افزارهایی بود که به‌طور خاص برای تحلیل فایل‌های وقایع ثبت‌شده سرور وب شما طراحی شده بود، ولی این شیوه دیگر کاربرد ندارد.

باوجود سرویس‌های کارآمد، هرکسی حتی با کمترین سطح دانش درباره وب می‌تواند از یک ابزار تحلیل وب برای به دست آوردن اطلاعاتی جامع درباره بازدیدکنندگان استفاده کند؛ اطلاعاتی نظیر محل سکونت، زمان ورود به سایت، زمان سپری‌شده در سایت و مهم‌تر از همه این‌که آیا آنها بازدیدکننده ثابت هستند یا خیر.

تحلیل‌های وب در گذشته وسیع و پراکنده بود؛ ولی امروزه بسیار محدود است و درواقع بین دو شرکت گوگل و ادوبی که مجموعا ۹۰ درصد بازار تحلیل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، تقسیم شده است.

شرکت‌های IBM، Webtrends و یاهو نیز ابزار تحلیل ارائه کرده‌اند، ولی در این بازار بازیگران اصلی به حساب نمی‌آیند. حتی یاهو اخیرا اعلام کرده است که سرویس تحلیلی خود را در پایان سال جاری خواهد بست.

سخنی برای احتیاط

قبل از معرفی ابزار تحلیل، به‌خاطر داشته باشید که تحلیل‌ها تنها تصویر لحظه‌ای از وب‌سایت شما در یک نقطه یا بازه زمانی را ارائه می‌‌کند؛ بنابراین هر روز ساعت‌ها صرف نگاه‌کردن به نتیجه تحلیل‌ها و برای درک این‌که چرا یکی از صفحات کارایی خوبی دارد ولی دیگری ندارد، تلاش نکنید.

دنیای وب دنیایی غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری جمعی مانند Reddit می‌تواند یک پست بلاگ آخر شب را به یک خبر داغ غیرمنتظره تبدیل کند.

می‌توانید سال‌ها برای تولید پست‌های مشابه تلاش کنید، ولی کمتر این اتفاق تکرار خواهد شد. ممکن است خودتان را با ساخت محتوای زیاد که هیچ‌کس حتی خواندن آنها را تمام نمی‌کند، خسته کنید.

اگر در این زمینه چندان مهارتی ندارید، از تحلیل‌ها به‌عنوان ابزاری برای تولید دید وسیع درباره کسب‌وکارتان استفاده کنید.

هر روز وقت زیادی روی این‌که چه اتفاقی می‌افتد، نگذارید. دانستن این‌که چه اتفاقی در شنبه هفته گذشته افتاده است، کم‌ارزش‌تر از دانستن اتفاقاتی است که هر شنبه می‌افتد.

تحلیل‌ها تنها به شما می‌گویند چه‌کسی، چه‌چیزی و چه‌زمانی هیچ‌گاه نمی‌گویند چرا.

تحلیل‌های گوگل (Google Analytics)

اغلب وب‌سایت‌هایی که از یک ابزار تحلیلی استفاده می‌کنند، به چند دلیل به تحلیل‌های گوگل تکیه می‌کنند؛ اول این‌که استفاده و درک آن راحت است و دلیل دوم این‌که اگر وب‌سایت شما کمتر از ده میلیون بازدید در ماه دارد، رایگان است. (برای بیشتر از این میزان سالانه ۱۵۰هزار دلار باید پرداخت کنید)

تحلیل‌های گوگل ابزاری قدرتمند است، ولی بهترین قابلیت آن، رایگان‌بودنش است. شروع‌کردن با تحلیل‌های گوگل ساده است.

هنگام ثبت‌نام یک کد یکتا دریافت می‌کنید که می‌توانید آن را در قالب سایت خود قرار دهید و به این ترتیب در هر صفحه، نمایش داده می‌شود. پس از انجام این کار، هنگامی که مرورگر وب بازدیدکننده، آن کد را بارگذاری می‌کند، گوگل اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری می‌کند.

پس از جمع‌آوری اطلاعات توسط گوگل (حداقل چند روز به آن مهلت دهید) می‌توانید برای مشاهده معیارهای بازدیدکنندگان ترافیک سایت‌تان در ماه گذشته، وارد dashboard خود شوید. در بالای آن گراف ترافیک سایت‌تان را خواهید دید و در زیر آن، لینک‌هایی به داده‌های فنی و جمعیتی وجود دارد؛ اطلاعاتی نظیر زبان هر کاربر.

شما می‌توانید خط زمانی مورد نظر خود را تغییر دهید و از گزینه «مقایسه با گذشته» برای مشاهده روند بازدیدها استفاده کنید.

کارایی سایت‌تان را در بازه‌های زمانی مختلف برای اندازه‌گیری تاثیر تغییراتی که ایجاد کرده‌اید، مقایسه کنید. همچنین می‌توانید بازدیدهای کلی، افراد خاص و بازدید صفحه‌ها را جداگانه مشاهده کنید. در سمت چپ صفحه لینک‌های اضافی برای اطلاعات بیشتر وجود دارد که بسیار مفید است. سعی کنید با استفاده از دکمه‌های نمودار در زیرگراف، نموداری مفیدتر از اطلاعات ایجاد کنید.

آیا می‌خواهید گزارش‌ها به‌وسیله ایمیل برای شما ارسال شود؟ برای این کار باید روی دکمه ایمیل که نزدیک بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید تا گزارش‌های خاصی که مشاهده کرده‌اید، به‌طور خودکار برای شما ارسال شود.

Adobe Omniture SiteCatalyst

Omniture SiteCatalyst زمانی یک محصول مستقل بود، ولی سال ۲۰۰۹ به بخشی از شرکت ادوبی تبدیل شد و این شرکت به‌روزرسانی آن را تاکنون ادامه داده است.

SiteCatalyst ابزاری کامل است و بیشتر تلاش می‌کند نسخه‌ای بهتر از تحلیل‌های گوگل ارائه کند و برای زمانی که گوگل در انجام کار ناموفق است، گزینه مناسبی به حساب می‌آید. بسیاری از شرکت‌ها از هر دو ابزار استفاده می‌کنند.

قیمت آن براساس هر کسب‌وکار و همچنین ترافیک سایت منحصربه‌فرد خواهد بود. در این باره شرکت ادوبی از دادن هرگونه اطلاعات بیشتر خودداری کرده است.

تجربه‌هایی که در وب وجود دارد نشان می‌دهد شما باید انتظار داشته باشید با پرداخت یک مبلغ شش رقمی، یک نسخه پایه از سرویس را در اختیار داشته باشید که تنها برای کسب‌وکارهای بسیار بزرگ با محوریت وب قابل پرداخت است.

SiteCatalyst نسبت به تحلیل‌های گوگل گزینه‌های بیشتری ارائه می‌‌کند و می‌تواند در نگاه اول کمی پیچیده به‌نظر برسد. از نوار کناری سمت چپ برای دسترسی به نکات برجسته استفاده کنید.

گراف ترافیک سایت شما در زیر معیارهای سایت قرار دارد و فهرست صفحه‌های برتر شما تحت گزینه محتوای سایت ← گزارش‌های صفحه‌ها هستند.

این ابزار در گزارش‌گیری از نظر رعایت نکات ظریفی مانند آمار دقیق موبایل، ویدئوهایی که در سایت شما اجرا شده ‌است و گزارش تفکیکی ترافیک جستجوی شما نسبت به دیگر ابزار برتری دارد.

شما بسادگی می‌توانید در انبوه این گزارش‌های درهم گم شوید؛ بنابراین مطمئن شوید از فواید تابع ایمیل (با استفاده از ردیف آیکون‌ها در نوار ابزار) برای ارسال آنها طی یک زمان‌بندی خاص استفاده می‌کنید.

Alexa

در نهایت چند جمله‌ای هم درباره آلکسا می‌گوییم که الان بخشی از Amazon.com است. آلکسا ابزاری رایگان برای اندازه‌گیری ترافیک سایت است که یک نقطه قوت مهم و یک نقطه ضعف بزرگ دارد.

نقطه ضعف این ابزار این است که ارقام آن بندرت خیلی دقیق است؛ چراکه آنها برپایه ترافیک گزارش‌شده‌ای است که به‌وسیله یک نوار ابزار رایگان مرورگر ارسال می‌شود؛ البته تنها عده کمی از کاربران وب این نوار ابزار نصب می‌کنند.

نقطه قوت این است که آلکسا تمام داده‌هایش را به‌صورت عمومی در دسترس قرار می‌دهد؛ بنابراین می‌توانید از آن برای دستیابی به این حس که سایت شما چقدر محبوب است، استفاده کنید که البته این، در رقابت‌ها موثر است.

همچنین می‌توانید از این اطلاعات برای رسیدن به یک نگاه کلی درباره این‌که چه جایگاهی مقابل رقبای خود دارید، استفاده کنید؛ ولی به این آمار زیاد تکیه نکنید!(جام جم – ضمیمه کلیک)

محمدحسین کردونی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.