ژنتیک و دیابت

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ۲۱ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر پژوهی، فوق تخصص غدد و متابولیسم به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

چقدر عامل ژنتیک در ابتلا به دیابت موثر است؟

پزشکان معتقدند ژنتیک، نقش بسیار مهمی در ابتلا به بیماری دیابت دارد؛ چون ژن‌ها منشأ تولید انسولین و سوخت و ساز بدن هستند.

شاید سوال کنید اگر پدر و مادر، عمه یا خاله ما دیابت داشته‌ باشند، ما نیز مبتلا می‌شویم؟

اگر پدر و مادر هر دو این ژن را داشته باشند، امکان این که شما نیز مبتلا به بیماری دیابت شوید، خیلی زیاد است. چنانچه یکی از بچه‌های دوقلو دیابت داشته باشد، ۸۰، ۹۰ درصد امکان دارد که دیگری هم دچار بیماری دیابت شود. حتی اگر بچه‌های یک خانواده دوقلو هم نباشند، امکان دارد دو خواهر یا برادر دچار بیماری دیابت شوند.

دیابت نوع یک و ۲، علل متفاوت دارد اما دو عامل در هر دوی آنها تعیین‌کننده است؛ اول آن که شخص باید زمینه ارثی این بیماری را داشته باشد و از سوی دیگر شیوه زندگی (نداشتن تحرک کافی و تغذیه نامناسب) محرک بیماری دیابت است. البته ژن‌، تنها عامل بروز دیابت نیست.

در بسیاری از موارد دیابت نوع یک، عوامل خطر باید از پدر و مادر به ارث برسد اما اثر ژنتیک در دیابت نوع ۲، قوی‌تر است، که در این مورد نقش عوامل محیطی نیز افزایش می‌یابد.

نکته قابل ذکر این است که داشتن سابقه خانوادگی در دیابت نوع ۲، یکی از عوامل زمینه‌ساز این بیماری محسوب می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.