˝تخم مرغ و سنگ˝ چینی برنده جایزه ۵۰ هزار دلاری فستیوال آینه

۲۹خردادماه،

فیلم سینمایی ˝تخم مرغ و سنگ˝ با کارگردانی هوانگ جی، کارگردان شناخته شده سینمای چین، برنده جایزه ۵۰ هزار دلاری هفتمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم آینه در روسیه شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، فستیوال بین‌المللی فیلم آینه از سال ۲۰۰۷ میلادی و به افتخار آندری تارکوفسکی، فیلمساز شناخته شده و صاحب‌سبک سینما و از پدران صنعت سینمای روسیه، در منطقه ایوانوف، زادگاه این فیلمساز برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش، امسال و در پایان هفتمین دوره برگزاری این فستیوال هوانگ جی، کارگردان زن چینی توانست با فیلم “تخم مرغ و سنگ” توانست جایزه بزرگ ۵۰ هزار دلاری این اتفاق سینمایی را از آن خود کند.

آندری آرسن‌یویچ تارکوفسکی، کارگردان و فیلمساز برجسته روس که در ۲۹ دسامبر ۱۹۸۶ میلادی درگذشت، در زمان حیات خود مجموعا ۱۱ فیلم ساخت که از مشخصه‌های فیلم‌های او می‌توان به معناگرایانه بودن با زمینه‌ای متافیزیکی به همراه برداشت‌های بلند، نامتعارف بودن در ساختار داراماتیک و استفاده هنرمندانه از تکنیک فیلمبرداری اشاره کرد.

تارکوفسکی با ساخت اولین فیلم بلند خود با عنوان “کودکی ایوان” در سال ۱۹۶۲ میلادی موفق به دریافت پانزده جایزه بین‌المللی از جمله شیرطلایی فستیوال بین‌المللی فیلم ونیز و جایزه بزرگ فستیوال سان فرانسیسکو شد. دید تلخ شاعرانه و ذهنیت بی‌نظیر او در اولین فیلم بلندش متجلی است. بعد از این فیلم در سال ۱۹۶۶ میلادی “آندره روبلوف” را کارگردانی کرد. “سولاریس” فیلم بعدی این کارگردان است که در سال ۱۹۷۲ میلادی ساخته شد. تارکوفسکی “آینه” را در سال ۱۹۷۴ میلادی ساخت این فیلم جنجالی اتوبیوگرافی تارکوفسکی است که بیشتر بر نوجوانی‌اش در دوران وحشت استالینی متمرکز است.

تارکوفسکی با ساخت “استاکر” در سال ۱۹۷۹ میلادی باز به دنیای داستان‌های علمی تخیلی با شالوده‌ای از جامعه‌شناسی و روانشناسی روی آورد. اولین فیلمی که تارکوفسکی به کلی خارج از اتحاد شوروی ساخت “نوستالژیا” در سال ۱۹۸۳میلادی بود. تارکوفسکی زمانی که دولت شوروی اجازه ساخت “نوستالژیا” را به وی نداد، به ایتالیا رفت و پس از پایان فیلمبرداری این فیلم، با گرفتن پناهندگی سیاسی در اروپا ماند و دیگر به کشورش بازنگشت.

آخرین فیلم تارکوفسکی “ایثار” بود که در سال ۱۹۸۶ میلادی در جزیره گوتلند به مدیریت سون نیک ویست فیلمبرداری کرد. “ایثار” به فستیوال کن رفت و جایزه ویژه هیات ناقدان فستیوال را از آن خود کرد. بسیاری از منتقدان تارکوفسکی را پس از سرگئی آیزنشتاین، مطرح‌ترین سینماگر سینمای شوروی می‌شمرند و او را فیلمسازی نخبه‌گرا می‌دانند. او روز ۲۹ دسامبر ۱۹۸۶ میلادی درگذشت و در پاریس به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.