˝معمای شاه˝ و ˝سرزمین کهن˝ روی آنتن می‌رود

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

تا پیش از جشن‌های پیروزی انقلاب/

دو مجموعه الف ویژه ˝سرزمین کهن˝ و ˝ معمای شاه˝ پیش از آغاز جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه یک و سه پخش می‌‌شود.

به گزارش خبرنگار ممتاز نیوز؛ مجموعه “معمای شاه ” به کارگردانی محمدرضا ورزی از اوایل بهمن ماه روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. این مجموعه از شهریور سال ۹۲ کلید خورد این کارگردان سریال‌هایی تاریخی چون ” تبریز در مه “، ” سال‌های مشروطه ” و ” عمارت فرنگی” را در کارنامه خود دارد. همچنین مهدی سجاده‌چی، ورزی را در نگارش این اثر همراهی می‌کند. تاکنون ۷۰ درصد کار فیلمبرداری “معمای شاه” به تهیه‌کنندگی علی لدنی به پایان رسیده است.

در مجموعه “معمای شاه” دکتر حقانی از مورخین تاریخ معاصر کشورمان حضوری فعال دارد تا تمامی کار با توجه به مستندات تاریخی پیگیری شود. “معمای شاه” به بیان وضعیت داخلی دربار شاه ایران و چگونگی تقابل آن با مردم و روحانیت پرداخته است و جدال طولانی حق علیه باطل را به تصویر می‌کشد.

در این مجوعه تلاش می‌شود پشت پرده جریانات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به گونه‌ای بازگو شود تا عامه مردم به خصوص نسل جوان جامعه با اتفاقات آن دوران که به انقلاب اسلامی منجر شد؛ آشنا شوند.

همچنین اولین قسمت “سرزمین کهن” از اواخر آبان ماه از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این مجموعه به بررسی تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی یک پسربچه می‌پردازد. پسر بچه ای به نام رهی که بعد از بمباران دهکده ای توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار خارج کشیده می گردد. رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش، راهی تهران می‌شود. سال ها بعد او در یک خانواده توده ای بزرگ می‌شود، اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی ، او به خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌برد و …

کمال تبریزی “سرزمین کهن” را کارگردانی و علیرضا طالب زاده آن را نگاشته است. در این مستند به تاریخ معاصر از منظر نگاه عامه مردم توجه شده و بستر مکانی اتفاقات توده مردم است.

 

انتهای پیام/۵۵


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.