˝همان یک شرار و هیچ˝ آلبومی براساس شعرهای فارسی

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

در مراسم رونمایی از آلبوم ˝همان یک شرار و هیچ˝ مطرح شد:

آلبوم ˝همان یک شرار و هیچ˝ عصر روز قبل دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در شهر کتاب ابن‌سینا رونمایی شد.

به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم کارن‌ کیهانی آهنگساز این آلبوم به همراه چند تن از نوازندگان این اثر و علاقه مندان به موسیقی حضور داشتند.

این مراسم با استقبال نوازندگان موسیقی کلاسیک، دانشجویان رشته موسیقی و علاقه‌مندان به موسیقی روبرو شد و به محفلی دو ساعته برای بحث دربارهٔ موسیقی تبدیل شد.

کارن کیهانی آهنگساز آلبوم “همان یک شرار و هیچ” دربارهٔ این اثر گفت: سال قبل در اردیبهشت کنسرتی را از مجموعه آثارم در سالن رودکی به روی صحنه بردم. این آلبوم همان قطعاتی است که در کنسرت رودکی اجرا کردیم.

او دربارهٔ نام این آلبوم اظهار کرد: قطعه سولو اُبوا در این آلبوم نامش “همان یک شرار و هیچ” است و نام آلبوم را نیز از همین قطعه انتخاب کرده ایم. این نام برگرفته از یکی از اشعار بیدل دهلوی است.

کیهانی با اشاره به نقش شعر فارسی در آهنگسازی هایش گفت: در نوشتن آثارم از المان های شعر فارسی استفاده می کنم. ریتم در موسیقی من تحت تاثیر شعر فارسی است. هر کدام از قطعه های آلبوم “همان یک شرار و هیچ” نیز براساس یکی از اشعار ادبیات فارسی ساخته شده اند.

او ادامه داد: فضاهای مُدال نیز ترکیبی از فضای مُدال در موسیقی دستگاهی ایرانی و موسیقی کلاسیک است. در نوشتن آثار موسیقی بیش از هر شاعری تحت تاثیر بیدل دهلوی هستم. در میان شاعران معاصر نیز اشعار شاملو و اخوان را می پسندم.

این آهنگساز جوان دربارهٔ آهنگسازی براساس شعر گفت: یک از ایده های قدیمی در موسیقی، “پوئم سمفونی” است که در آن، قطعه براساس شعر نوشته می گردد اما خودِ شعر در قطعه حضور ندارد. یعنی قطعه بدون کلام است.

او ادامه داد: این ایده از زمان دانشجویی من برایم جالب بوده و همواره آن را پیگیری کرده ام. تصویر سازی و ریتم در شعرهای سبک هندی کمک بسیاری به من می کند تا آثارم را بنویسم.

کارن کیهانی در ادامه صحبت هایش دربارهٔ فضای موسیقی در آلبوم “همان یک شرار و هیچ” گفت: این آلبوم در چارچوب “موسیقی معاصر” قرار می گیرد. این نوع موسیقی به طور خاص به موسیقیِ بعد از نیمه دوم قرن بیستم گفته می گردد.

او ادامه داد: “سونوریسم” یکی از زیر مجموعه های موسیقی معاصر است که آثار من بیشتر به این فضا نزدیک است.

این آهنگساز جوان دربارهٔ پروژه بعدی که در دست انجام دارد، گفت: در اثری که در دست اجرا دارم همه نوازنده ها خارجی می باشند. قطعه سوم این مجموعه دو شب پیش در استودیو رادیو تلویزیون ژنو ضبط شد. قطعه اول این مجموعه نیز حدود ۶ هفته پیش در استودیو کنسرواتوار ژنو با حضور نوازنده فرانسوی اجرا شد. قطعه سوم هفته آینده در ایتالیا و دیگر قطعه های این مجموعه نیز به ترتیب در نقاط مختلف اروپا اجرا می گردد.

کیهانی با اشاره به قطعه ویژه ای که در این آلبوم تازهش دارد ، گفت: در این مجموعه قطعه ای برای سنتور و آنسامبل وجود دارد که آن را به سفارش آنسامبل “ماتکا” نوشته ام و در بنیاد فرهنگی “کوگلر” اجرا شده است.

او افزود:‌ قطعه های مجموعه دوم همگی از سوی مراکز فرهنگی دنیا سفارش داده شده اند و بعضی از این قطعه ها نیز در جشنواره های خارجی برگزیده شده اند. قصد داریم چهار ماه بعد در ایران و اروپا این مجموعه را منتشر کنیم.

این آهنگساز دربارهٔ وضعیت کنونی موسیقی کلاسیک در ایران اظهار کرد: موسیقی کلاسیک معاصر در طبقه بندی وضعیت هنری کشورها بسیار مهم است. موسیقی رسمی در جهان امروز همین موسیقی و فضاهای سنگینی دارد و شنیدنش کمی دشوار است.

او ادامه داد: اما امیدوارم به زودی در فروشگاه های عرضه محصولات هنری طبقه ای هم به فروش آثار موسیقی کلاسیک معاصر اختصاص داده شود.

آلبوم “همان یک شرار و هیچ” شامل ۵ قطعه است که عبارتند از “به چشمان زیبایش”، “همان یک شرار و هیچ”، “واپسین رنگ”، “نامش انسان است” و “و آستینش از اشک تر بود”.

آلبومِ “همان یک شرار و هیچ” منتخبی از آثارِ مجلسیِ کارن کیهانی (منتخب آثار از سال ۹۱ – ۱۳۸۹) آهنگسازِ موسیقیِ معاصر است که در اردیبهشت ماهِ سال قبل، در تالار رودکی تهران، در قالب کنسرت اجرا شده اند.

برخی از آثار این مجموعه (مانند سولو ابوا و کوارتت های زهی)، در سال قبل، در فستیوال هایِ معتبرِاروپایی و امریکایی (مانندِ London New Wind Festival، Mise-en نیویورک، Risuonanze ایتالیا و Matka ژنو ) برگزیده و اجرا شده‌اند.

این آلبوم را نشر موسیقی ارغنون منتشر کرده است.

پایان پیام/۴۶


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.